Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Äideistä parhain

Den bästa av mödrar 

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2005Kesto: 111 minuuttia
Julkaisija: Matila 
  
 
Ikäraja:
(11)
Kielletty alle 12-vuotiailta. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 11 vuotta.
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Matila) ellei toisin mainita.

Elokuva

So­ta­lap­si kah­den äi­din lou­kus­sa Klaus Härön Äi­deistä par­hain on ra­ja­tun yleisön elo­ku­va.

So­ta­lap­si kah­den äi­din lou­kus­sa
K­laus Härön Äi­deistä par­hain on ra­ja­tun yleisön elo­ku­va. Sitä voi suo­si­tel­la vain kai­kil­le äi­deil­le ja niil­le, jot­ka jos­kus ovat ol­leet lap­sia. Mui­den on tur­ha mennä it­seään it­kettämään.
Äi­din ja lap­sen suh­de on niitä tär­keim­piä. Sik­si­kin, et­tei sii­hen juu­ri ole it­sellä sa­nan­val­taa. Tähän pe­rus­tuu elo­ku­va­his­to­rian suu­rin klas­sik­ko Ci­ti­zen Ka­ne. Ja sa­mas­sa poh­jat­to­mas­sa läh­teessä py­ris­te­lee myös Äi­deistä par­hain.
Heik­ki Hie­ta­mie­hen ro­maa­ni vuo­del­ta 1992 pe­rus­tuu kir­jai­li­jan omiin ko­ke­muk­siin so­ta­lap­se­na olos­ta. Er­ja Dam­mer­tin hie­no do­ku­ment­ti So­ta­lap­set vuo­del­ta 2003 jo näyt­ti, mi­ten syvät jäl­jet sil­loi­nen naa­pu­ria­pu su­ku­pol­veen juur­rut­ti. Äi­deistä par­haim­man ää­rellä jou­tuu­kin hämmäs­te­lemään, mik­si fik­tio­fil­mi ei ole aiem­min tart­tu­nut näin rik­kaa­seen ai­hee­seen.
Las­ten lä­hettä­mi­nen pom­mi­tus­ten ja vi­hol­li­sen val­tau­su­han al­ta rau­hal­li­seen Ruot­siin tun­tuu tuon ajan olois­sa pe­rus­tel­lul­ta rat­kai­sul­ta. Fyy­si­sen tur­val­li­suu­den hin­ta­na oli kui­ten­kin 70 000 suo­ma­lais­lap­sen hen­ki­nen or­pous. Äi­deistä par­haim­mas­sa sen ko­kee 9-vuo­tias Ee­ro.
Ee­ro tun­tuu elävän Skoo­nen vih­reillä kum­muil­la­kin jat­ku­vas­sa ah­dis­tuk­ses­sa. Ero omas­ta äi­distä su­lau­tuu pian pel­koon ruot­sa­lai­sen si­jaisäi­din jättä­mi­sestä. – Mik­si ih­mis­ten pitää ko­ko ajan vaih­tua?, Ee­ro ih­met­te­lee. Heit­to­pus­si­na mai­den ja per­hei­den vä­lillä ei ole ih­me, että äi­din­rak­kaus jää Ee­rol­le hämäräk­si mel­kein lop­puelämäk­si.
Mut­ta vain mel­kein. Sillä vaik­ka Klaus Härö herättää ku­vil­laan ris­ti­rii­tai­sia tun­tei­ta, hän ar­mah­taa kat­so­jan, eikä jätä le­vot­to­muut­ta evääk­si ko­ti­mat­kal­le. Oh­jaa­ja ha­kee fil­mi­ta­ri­nal­laan so­vi­tus­ta ki­peäk­si koet­tuun his­to­rian­juon­tee­seen.
Tyy­neys ja so­vi­tus
Äi­deistä par­hain to­dis­taa, et­tei lois­ta­va Nä­kymätön Eli­na ol­lut Härön on­nen­kan­ta­moi­nen. Oh­jaa­ja näyttää ko­ko­nai­suu­den jo en­simmäi­sessä otok­ses­sa. Poi­ka, lu­mi, koi­vun­run­got ja täh­ti­tai­vas. Ta­ka­na su­mui­ses­sa metsässä pom­mi­ko­nei­ta pa­ke­ne­vat ka­ve­rit ja las­taan et­sivä äi­ti. Al­ku­ku­vas­ta läh­tien Härö piirtää mie­liin ko­ko konf­lik­tin, mut­ta myös lop­pu­rat­kai­sun mah­dol­li­suu­den.
So­vi­tus, pääl­limmäi­sek­si jäävä tyy­neys ja rat­kai­sun löytä­mi­nen, tun­tu­vat ole­van oh­jaa­jan tois­tu­via tee­mo­ja. Tämä nä­kyy Äi­deistä par­haim­mas­sa niin ih­mis­ten kas­voil­ta kuin mai­se­mas­ta. To­pi Ma­ja­nie­messä Härö ja ku­vaa­jan­sa Jark­ko T. Lai­ne ovat löytä­neet il­mentäjän suo­ma­lais­po­jan häm­men­nyk­sel­le, mut­ta myös tämän luon­teen­lu­juu­del­le ja eh­dot­to­muu­del­le.
Ee­ron ei tar­vit­se huu­taa ki­puaan. Tus­ka il­me­nee Härön ha­vain­to­jen kaut­ta hil­lit­tyinä jän­nit­teinä, kun poi­ka jou­tuu kas­va­maan kol­huis­ta ja ko­vet­tu­maan. Kii­tos pääo­sa­ne­sittäjän va­lin­nas­ta kuu­luu var­mas­ti myös Äi­deistä par­haim­man toi­sel­le apu­lai­soh­jaa­jal­le, Kok­ko­las­sa­kin pitkään asu­neel­le Mia Ho­lo­pai­sel­le, jo­ka hoi­ti elo­ku­van ”­cas­tin­gia”, eli koe­ku­va­si sa­to­ja kou­lu­lai­sia oi­kean Ee­ron löytä­mi­sek­si.
Isät jäävät ker­to­muk­ses­sa si­vu­hen­kilöik­si. Täy­sin omil­leen Äi­deistä par­hain pää­see Ee­ron ja Ma­ria Lundq­vis­tin, al­kuun ko­lean Ruot­sin-mam­man, löytäessä vii­mein toi­sen­sa. Näissä in­tii­meissä otok­sis­sa mo­lem­mat ovat har­voin yh­dessä ku­vas­sa, jo­ten oh­jaa­jan ja ku­vaa­jan ti­lan­ne­ta­ju on ol­lut rat­kai­se­vaa. Ja Lundq­vist on äi­tinä ereh­tymätön.
Lundq­vis­tin Sig­ne-mam­man pidät­ty­vyys luo tun­ne­hui­puil­le ai­nut­laa­tui­sen nos­teen. Ei siinä tur­hia oven­suu­hi­das­tuk­sia oli­si tar­vit­tu, kun Sig­ne juok­see poi­kaa Suo­meen kul­jet­ta­van au­ton perään. Äi­din lu­his­tu­mi­nen ajo­tiel­le tuo mie­leen hyvän koh­tauk­sen Spiel­ber­gin So­ta­mies Rya­nis­ta, jos­sa ame­rik­ka­lai­nen äi­ti saa kuul­la so­ti­las­poi­kan­sa kuo­le­mas­ta. Tun­teen kou­rai­su vä­lit­tyy näyt­te­lijän eleen kaut­ta kat­so­jaan­kin pa­kah­dut­ta­van ruu­miil­li­se­na ko­ke­muk­se­na.
It­kua pi­meässä
Nä­kymättömän Eli­nan ja Äi­deistä par­haim­man myötä Jark­ko T. Lai­ne nou­see ku­vaa­ja­na kon­ka­rien Ka­ri Sohl­ber­gin ja Ti­mo Sal­mi­sen rin­nal­le. Ka­me­ra näyttää myl­lertävää me­ren­ran­taa ja Skoo­nen vil­ja­via kum­pu­ja Ee­ron ih­me­teltäväk­si, mut­ta to­del­li­nen draa­ma näy­tellään ih­mis­ten kas­voil­la. Äi­deistä par­haim­man oli­si kan­nat­ta­nut luot­taa näyt­te­lijöi­hin lop­puun saak­ka. Nyt jäädään odot­ta­maan kau­nis­ta au­rin­gon­nou­sua hei­jas­tu­mak­si pir­ti­no­veen, kun pelkkä ole­mi­sen ko­reus riittäi­si.
Fil­missä on myös töksäh­te­lyä, jo­ka Nä­kymättömästä Eli­nas­ta tyys­tin puut­tui. Ehkä Hie­ta­mies ei ole yhtä hyvä kir­jai­li­ja kuin Nä­kymättömän Eli­nan Kers­tin Jo­hans­son i Bac­ke? Vai oli­ko kä­si­kir­joi­tuk­sen kim­pus­sa liian mon­ta kok­kia? Ta­pah­tu­mien an­ne­taan edetä kan­keas­ti ti­lan­tees­ta toi­seen. Gus­tav Wik­lun­dil­la on suu­ren­moi­set kas­vot, mut­ta pap­pi­hah­mon traa­gi­nen esiin­tu­lo on tö­kerö. Fil­missä on myös lii­kaa sa­ma­na tois­tu­vaa kir­jei­den avaa­mis­ta ja ta­vaa­mis­ta.
Tuo­mas Kan­te­li­nen sä­veltää suu­reel­lis­ta fil­mi­mu­siik­kia, jo­ka kui­ten­kin jää soi­maan mie­li­ku­vien säes­tyk­senä vielä fil­min pää­tyt­tyä. Ja ku­vi­tel­kaa­pa vaih­toeh­toi­nen kau­hus­ke­naa­rio: Ja­ri Huh­ta­sa­lon lau­la­ma Äi­deistä par­hain lop­pu­teks­tien pääl­le!
Kun fil­mi on Suo­men eh­do­kas ul­ko­mai­sen elo­ku­van Os­car-ka­te­go­riaan, toi­voi­si, että se myös kel­pai­si Jus­si-pal­kin­to­raa­dil­le, toi­sin kuin Eli­na. Suo­mi-Ruot­si –­maaot­te­lu­na Äi­deistä par­hain on koh­tuu­ton. Mar­jaa­na Mai­ja­lan sie­lu­kas­kas­voi­nen Ee­ron oi­kea äi­ti ei saa Sig­nen ta­voin roo­lil­leen te­ke­mistä. Ei ole näyt­te­lijän vi­ka, että osa on kli­sei­sek­si kir­joi­tet­tu. Es­ko Sal­mi­nen on kai­kil­le tut­tu, mut­ta liian suu­ri näyt­te­lijä pie­neen fil­miin. Hä­nen ker­to­janää­nensä ka­ven­taa kat­so­jan mie­li­ku­via. Rat­kai­su tök­kii pa­han ker­ran.
Muu­ten­kin ny­kynäkö­kul­ma, ai­kui­sen Ee­ron ja hä­nen van­han äi­tinsä lä­hes­ty­mi­nen, oli­si voi­tu lei­ka­ta elo­ku­vas­ta. Ny­ky­het­ki rii­pi­vissä mus­ta­val­ko­ku­vis­sa jar­rut­taa Äi­deistä par­haim­man nou­su­vauh­tia. Jos kä­si­kir­joi­tuk­sen tai ro­maa­nin jäl­ki­vii­saus ei ku­vat­tu­na toi­mi, se oli­si pitä­nyt jättää pois. Tu­lok­se­na pa­rem­pi fil­mi.
Äi­deistä par­hain tur­haan al­le­vii­vaa sa­no­maa. Yleisö ei kai­paa val­ko­kan­kaal­le hah­mo­tet­tua se­littäjää, kun vies­tin voi poi­mia ku­vis­ta­kin. Ja kat­so­ja on syystä mus­ta­suk­kai­nen pi­meässä vuo­da­te­tuis­ta kyy­ne­listä. Esi-it­kijää ei tar­vi­ta. Ei edes Es­ko Sal­mi­ses­ta. (HB)

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy