Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Kolme viisasta miestä

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2008Kesto: 105 minuuttia
Julkaisija: FS Film 
  
 
Ikäraja:
(11)
Kielletty alle 12-vuotiailta. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 11 vuotta.
VET: A-51656  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (FS Film) ellei toisin mainita.

Elokuva

Kol­mea vii­sas­ta miestä ei tällä het­kellä esi­tetä Kes­ki-­Poh­jan­maal­la.

Kol­mea vii­sas­ta miestä ei tällä het­kellä esi­tetä Kes­ki-Poh­jan­maal­la. Fil­mi on kui­ten­kin saa­nut kol­me Jus­si-eh­dok­kuut­ta. Ei sentään yhtä ku­ta­kin pää­roo­lia koh­ti, vaik­ka sen mies­sak­ki on­kin jo pal­kit­tu Tal­lin­nas­sa. Il­miömäi­sistä näyt­te­lijöistä vain Ka­ri Heis­ka­nen on eh­dol­la Jus­sil­le. Muut pys­tit Mi­ka Kau­rismä­ki voi it­se saa­da oh­jauk­ses­ta ja leik­kauk­ses­ta.
Po­lii­se­ja näy­tel­lyt Pert­ti Sve­holm on ta­ri­nan po­lii­si, Mat­ti. Vai­mo on venäläi­nen (E­le­na Spi­ri­na), mut­ta mies hau­too epäi­lyk­siä tu­le­van lap­sen isyy­destä. Rans­kas­sa oi­keas­ti­kin näyt­te­lijäntöitä te­kevä Ti­mo To­rik­ka on Rau­no, jon­ka tai­tei­li­jaelämä on kat­kais­sut vä­lit en­ti­seen vai­moon (Riit­ta Ha­vu­kai­nen) ja Te­ro-poi­kaan (Tom­mi Ero­nen). Ka­ri Heis­ka­sen kul­ti­voi­tuun esi­tys­tyy­liin so­pii va­lo­ku­va­kir­jo­ja jul­kais­seen Er­kin roo­li. Hän on nau­tis­ke­li­ja, jon­ka sisäi­nen eläin on ai­heut­ta­nut tu­hoa it­sel­le ja oheis­va­hin­ko­ja muil­le. Nyt Er­killä on to­det­tu va­ka­va sai­raus.
Fil­min ni­mi Kol­me vii­sas­ta miestä viit­taa jou­lun suu­reen ker­to­muk­seen. Ta­pah­tu­ma-ai­ka on aat­to, jol­loin nuo­ruu­de­nystävät sat­tu­mal­ta koh­taa­vat toi­sen­sa ja pa­him­mat pel­kon­sa. Ta­ri­na ot­taa pal­jon va­pauk­sia sillä, että jou­lu on ih­mei­den ai­kaa.
Kau­rismäen kes­kus­te­lue­lo­ku­van bud­jet­ti on vain neljän­nes­mil­joo­na. Käs­ky-fil­min sä­vykkäästä ka­me­ra­työstä Jus­si-eh­dok­kaa­na ole­va Rau­no Ron­kai­nen on ku­van­nut fil­min il­mei­ses­ti vi­deol­le, niin raa’al­ta jäl­ki näyttää. Bud­je­til­li­nen rat­kai­su on sa­mal­la tai­teel­li­nen: ku­vat tuo­vat hen­kilöt vä­littömäs­ti ja to­dis­tus­voi­mai­ses­ti kat­so­jan eteen. Tek­ni­ses­ti pal­jas il­mai­su so­pii rou­hei­siin mies­muo­to­ku­viin. ”­Pie­nen yleisön elo­ku­va” — ku­ten vuo­ro­pu­he­lus­sa to­de­taan – ete­nee do­ku­men­ti­no­mai­sel­la suo­ruu­del­la ja voi­mal­la. Roh­kein kouk­kauk­sin Kau­rismä­ki us­kot­te­lee, että juu­ri nämä rai­teil­taan suis­tu­neet elämät voi­si­vat yh­tyä sa­mas­sa ka­rao­ke­baa­ris­sa jou­luyönä.
Tyh­miä mie­hiä?
K­li­seitä pelkäämättä Kau­rismä­ki tar­kas­te­lee krii­si-ikäi­siään ää­rimmäi­sin kär­jis­tyk­sin. Jo­kai­nen ai­ka­mie­histä va­lit­see Aa­ke Kal­lia­lan esittämän ka­rao­keisännän ju­ke­bok­sis­ta juu­ri oman elämänsä valt­ti­kort­ti­tee­maa al­le­vii­vaa­van bii­sin. Rau­non lau­lu on Jui­cen Kak­soi­selämää (”­ka­deh­di en niitä, jot­ka tuo­mit­tu on kak­soi­selämään”), Ma­tin Ka­se­van Tyhjää (”sä me­nit toi­seen vuo­tee­seen”) ja Er­kin Jui­cen Rak­kau­den hau­dal­la (”O­saan sa­noa kym­me­nellä kie­lellä kii­tos”).
Pie­ni ta­ri­na su­kel­taa het­kessä hui­miin sy­vyyk­siin ja liik­kuu kor­keuk­sis­sa nuo­ral­la­tans­si­jan su­mei­le­mat­to­muu­del­la. Ta­sa­pai­no hor­jah­taa vas­ta siinä vai­hees­sa, kun sul­je­tun ka­pa­kan kol­mik­koon liit­tyvällä nai­sel­la­kin täy­tyy ker­to­muk­ses­sa ol­la seinä vas­tas­sa – ja tee­ma­na osoit­te­le­vas­ti Yön Jout­sen­lau­lu. Mut­ta nähkää ja ih­me­telkää, mi­ten hie­nos­ti Iri­na Björk­lund näyt­te­lee ne pitkät to­vit, jol­loin vuo­ro­pu­he­lus­sa ei vielä ole mitään jär­keä!
Näyt­te­lijät ovat imp­ro­vi­soi­neet omat rep­liik­kinsä tietämättä roo­lien­sa kes­kinäi­siä suh­tei­ta. Se on van­git­se­vaa ja hur­jaa seu­rat­ta­vaa. Heis­ka­nen on vir­tuoo­si­mai­nen, mut­ta Er­kin roo­li taus­tal­taan epämääräi­sin. Pert­ti Sve­holm te­kee in­ten­sii­vi­syy­dessään Ma­tis­ta härkäpäi­sen pus­ki­jan, jol­ta löy­tyy tas­kuläm­min sydän. Pa­ras ver­tais­ten­sa jou­kos­sa on Ti­mo To­ri­kan vuo­ris­to­ra­ta­mai­sis­sa tun­ne­myrs­kyissä ai­lah­te­le­va Rau­no.
Lop­pu­teks­teistä il­me­nee, että Kol­men vii­saan mie­hen pon­ti­me­na ovat ame­rik­ka­lai­sen Cas­sa­ve­te­sin ystä­vyk­siä ku­vaa­vat ja imp­ro­vi­soi­dut kes­kus­te­lu­fil­mit. Mut­ta tätä GPS-pai­kan­nin­ta Kau­rismäen elo­ku­va ei kai­paa toi­miak­seen. Se pärjää omil­laan, var­sin­kin kun Ryd­ma­nin Niin kau­nis on maa soi lop­pu­ku­vis­sa ja Kau­rismä­ki piirtää suo­ma­lai­sen mie­len­mai­se­man jäi­siin huu­rui­hin yk­sinäis­ten mies­tensä en­ke­lin­ku­vat. (HB)
15/02/2009
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy