Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Vares

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2004Kesto: 95 minuuttia
Julkaisija: Solar Films 
  
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Solar Films) ellei toisin mainita.

Elokuva

A­lek­si Mä­kelä on teh­nyt par­haan, toi­mi­vim­man elo­ku­van­sa.

A­lek­si Mä­kelä on teh­nyt par­haan, toi­mi­vim­man elo­ku­van­sa. Va­rek­sen sii­villä ei kat­so­jan tu­le ikävä. Elo­ku­van maail­mas­sa val­lit­see sel­keä ja­ko kah­teen, hyvään ja pa­haan. Mie­het ovat mie­hiä ja nai­set ra­kas­tu­vat väärän­lai­siin rent­tui­hin.
Va­res it­se on ai­noa oi­kean­lai­nen: rent­tu, jol­la on hyvä sydän. Ju­ha Vei­jo­sen dek­ka­ri­hah­mo on si­vus­ta­kat­so­ja ja ta­pah­tu­mien kir­jan­pitäjä, jo­ka aseet­to­ma­na ajau­tuu ki­pe­riin ti­lan­tei­siin.
Par­haan ka­ve­rin­sa, no­vel­li­kir­jai­li­ja Luu­sal­men kans­sa Va­res muo­dos­taa mo­nis­sa lie­missä ui­te­tun tais­te­lu­pa­rin. Vei­jo­sen ja Mark­ku Pel­to­lan fi­lo­so­fi­sia vii­napäitä kat­sel­les­sa tun­tuu kuin Kau­rismäen baa­rikärpä­set oli­si­vat jou­tu­neet kes­kel­le Spe­de-S­hown sket­siä.
Nai­nen on vas­toin pa­rem­paa tie­toaan ra­kas­tu­nut van­ki­la­kun­diin, jo­ka käyttää häntä hyväk­seen Venäjän ma­fial­ta pu­hal­let­tu­jen ra­ho­jen pii­lot­ta­mi­sek­si. Va­res et­sii nais­ta, po­lii­si miestä ja ra­ho­ja kei­no­ja kaih­ta­ma­ton gangs­te­ri­ki­ho.
Et­sin kir­jas­tos­ta ver­tai­lua var­ten Rei­jo Mäen kir­jaa, mut­ta kaik­ki Va­rek­set nä­kyivät ole­van lai­nas­sa. Jo siitä ar­va­si, että Mä­kelän­kin fil­mistä tu­lee me­nes­tys. Va­res jat­kaa oh­jaa­jan ”y­leisöe­lo­ku­van” lin­jaa. Tuo­tan­to­tie­dois­sa Mä­kelän ta­va­ra­mer­kik­si tar­jo­taan ”­mie­histä näkö­kul­maa” ja ”­rei­pas­ta toi­min­taa”. Pa­him­mil­laan tuo tar­koit­taa Va­rek­ses­sa­kin lap­sel­lis­ta meuh­kaa­mis­ta ja ohui­ta nais­ku­via. On­nek­si Esas­sa ja Ve­sas­sa, Hä­jyissä ja Lo­mal­la-e­lo­ku­vas­sa näh­dyt pitkäjän­tei­semmän ker­ron­nan idut kan­ta­vat nyt he­delmää.
Ju­lis­tees­sa Va­res­ta mai­nos­te­taan ”­ki­vi­ko­vak­si dek­ka­rik­si”. Ko­vuus il­me­nee sekä es­te­ti­soi­tu­na ve­ri­syy­tenä että vank­ko­jen näyt­te­lijöi­den ko­van luo­kan am­mat­ti­tai­to­na. Al­ku­teks­tien ai­ka­na Va­res­ta ha­ka­taan ja pot­ki­taan pi­meässä va­ras­tos­sa. Koh­tuu­ton val­ko­kan­gasvä­ki­val­ta esi­tellään vas­ten­mie­li­sellä ta­val­la tyy­li­tel­tynä, lä­hes abst­rak­ti­na il­miönä, sillä ti­lan­teen taus­tat sel­viävät vas­ta fil­min lo­pus­sa.
Julk­kis­suo­si­kit Sa­mu­li Edel­mann ja San­te­ri Kin­nu­nen ovat pa­ha­na ja hyvänä po­lii­si­na par­haim­mas­sa is­kus­saan. Vas­tak­kais­ten mies­tyyp­pien tul­kin­nas­sa täh­tinäyt­te­lijöi­den nau­tit­ta­va yh­teis­pe­li on kel­lon­tark­kaa. Edel­man­nis­ta on ke­hit­tymässä suo­mi­fil­min Bran­do ja De Ni­ro, mut­ta Kin­nu­nen on pie­ni­ne el­kei­neen yhtä tai­ta­va.
Toi­sen­mal­lis­ta in­ten­si­teet­tiä löy­tyy fil­min pää­kon­nil­ta. Ja­ri Ha­lo­sen sää­limätön gangs­te­ri Mies­mann on kuin it­se saa­ta­na juo­ni­neen. Jor­ma Tom­mi­la is­tuu pe­rin­tei­sen kar­hean, paa­tu­neen lin­nan­kun­din roo­liin. Her­ro­jen töksäh­te­levä, tauot­te­le­va rep­li­koin­ti kum­puaa kuin toi­ses­ta maail­mas­ta, mut­ta lisää kieh­to­van maus­teen Mä­kelän kei­tok­seen.
Pek­ka Val­keejär­ven Hil­lo­silmä Munck ja Ka­ri Hie­ta­lah­den Tet­suo Sink­ko­nen ovat ma­fian nar­ri­mai­set lä­he­tit, kuin ala­maail­man Ro­senc­ranz ja Gyl­dens­tern. Ta­ran­ti­non jäl­jillä pu­li­se­vat tap­pa­jan pi­la­ku­vat kyllä viih­dyttävät, mut­ta ovat näyt­te­lijöil­leen ehkä liian­kin hel­pot na­kit. Var­sin­kin Hie­ta­lah­del­le voi­si vä­lillä an­taa vä­hemmän hö­melön roo­lin.
Nai­set ovat Mä­kelän elo­ku­vien ”­mie­hi­sen näkö­kul­man” so­kei­ta pis­teitä. Lau­ra Mal­mi­vaa­ra saa vi­kistä mies­ten vie­dessä fil­miä. Ohuek­si kir­joi­tet­tu roo­li, al­ku­peräis­ro­maa­nin ”­Kel­tai­nen les­ki” jää yk­si­tyi­set­sivän ta­voin al­ta­vas­taa­jak­si omas­sa ta­ri­nas­saan. Min­na Tu­ru­nen esittää tap­pa­jaa ja in­ke­riläistä luk­sus­huo­raa. Tuu­la Ny­man on piz­za­kok­ki, jos­ta kuo­riu­tuu ko­ne­pis­too­lia hei­lut­ta­va kos­ta­ja­mam­ma.
Pi­ni Hells­tedt on ku­van­nut Va­rek­sen terävä­piir­toi­sel­la di­gi­ka­me­ral­la. Tu­los vai­kut­taa sä­vykkäältä, ehkä osit­tain Tans­kas­ta tuo­te­tun ja lä­pi elo­ku­van käy­te­tyn sa­det­ta­ja­ka­lus­ton an­sios­ta. Ky­sy­myk­sek­si jää, oli­si­ko ”ai­don” fil­min käytöllä väl­tet­ty ku­vail­mai­sun hie­noi­nen te­le­vi­sio­no­mai­suus. Vi­deon käyttö on joh­ta­nut myös tur­haan ku­van ma­ni­pu­loin­tiin, jo­ka rik­koo muu­ten tiu­kan tyy­likästä ko­ko­nai­suut­ta. (HB)
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy