Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Likainen pommi

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2011Kesto: 84 minuuttia
Julkaisija: FS Film 
  
 
Ikäraja:
(13)
Kielletty alle 12-vuotiailta. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 13 vuotta.
VET: 80763  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (FS Film) ellei toisin mainita.

Elokuva

Woo­dy Al­le­nin no­vel­li­ko­koel­mas­sa Si­vu­vai­ku­tuk­sia ker­ro­taan kir­jai­li­jas­ta, jon­ka teos­ta luon­neh­dit­tiin Ti­me­sissä ”k­re­tii­nimäis­ten kli­sei­den mias­mak­si”.

Woo­dy Al­le­nin no­vel­li­ko­koel­mas­sa Si­vu­vai­ku­tuk­sia ker­ro­taan kir­jai­li­jas­ta, jon­ka teos­ta luon­neh­dit­tiin Ti­me­sissä ”k­re­tii­nimäis­ten kli­sei­den mias­mak­si”. Hän saa neu­von, ”että vaik­ka tämän lau­seen voi tul­ki­ta mo­nin ta­voin, lie­nee pa­ras­ta ol­la käyttämättä sitä leh­ti­mai­nok­sis­sa”.
Syys­kuus­sa 2011 Bio Re­xin il­moi­tus kau­pun­ki­leh­ti Kok­ko­las­sa mai­nos­ti elo­ku­vaa Li­kai­nen pom­mi lau­seel­la ”Ehkä kaik­kien ai­ko­jen huo­noin lef­fa.” Ken­ties il­moit­ta­ja muis­ti An­ton Tse­ho­vin kir­jeessään syys­kuus­sa 1889 te­kemän huo­mion? ”I­mar­te­len it­seä­ni toi­veel­la, että ros­ka­ni voi­si ai­heut­taa tie­tyn­lai­sen ää­nekkään reak­tion vi­hol­lis­lei­rissä. Sillä meidän ai­ka­nam­me, jo­hon kuu­lu­vat lennät­ti­met ja pu­he­li­met, par­jaa­mi­nen on mai­non­nan si­sar­puo­li.”
Li­kais­ta pom­mia mai­nos­te­taan ju­lis­teel­la, jon­ka ot­sik­ko­na on ”­Tes­tiy­leisö se­ko­si”. Elo­ku­vaa on siis tes­tat­tu koey­leisöllä en­nen en­si-il­taa? Epä­selväk­si jää, mi­ten se voi­tiin päästää elo­ku­va­teat­te­rei­hin koe­kat­se­lun jäl­keen.
Li­kai­sen pom­min ta­ri­nan mai­nos­miestä mu­kail­len: Minä olen niin sär­ki! Olen juu­ri saa­nut tu­lok­set Li­kai­sen pom­min tai­teel­li­ses­ta ja kau­pal­li­ses­ta me­nes­tyk­sestä. Kum­mal­la­kin sa­ral­la se on to­taa­li­nen flop­pi! Nyt ei au­ta muu kuin pal­ki­ta syyl­li­set näyttävällä me­dia­jul­ki­suu­del­la. Ja ran­gais­ta syyttö­miä: on­ne­ton­ta yleisöä, jo­ka viat­to­ma­na lu­nas­taa li­pun ko­ti­mai­seen elo­ku­vaan. Li­kai­nen pom­mi las­ket­tiin liik­keel­le 66:l­la fil­mi­ko­piol­la. Sen nä­ki en­si-il­ta­vii­kol­la 3486 kat­so­jaa.
Li­kai­nen pom­mi ker­too viih­de­bis­nek­sen li­kai­ses­ta pe­listä, jo­ka uh­raa ar­tis­tit, nii­den te­kijät ja yleisön ra­han ja jul­ki­suu­den alt­ta­ril­le. Mut­ta siitäkään kä­si­kir­joit­ta­ja-oh­jaa­ja Elias Kos­ki­mies ei kek­si mitään oma­peräistä. Fil­mi vain pyö­rii vail­la sisältöä, muo­toa tai tar­koi­tus­ta. Kaik­ki pis­teet – ne ai­noat – näyt­te­lijöil­le. Li­kai­nen pom­mi on huo­no, oi­kein huo­no – eikä sillä hyvällä ta­val­la huo­no, jos­ta kult­ti­mai­ne syn­tyi­si.
On­han se jo huo­mat­tu, että tänä vuon­na ko­ti­mai­sel­la ei me­ne ko­vaa. Mut­ta ihan näin syvällä ei vielä ol­la ol­tu. Tämä on poh­ja­no­tee­raus. Elo­ku­vak­si Li­kais­ta pom­mia ei va­ka­vas­sa mie­lessä voi kut­sua. Se on kar­hun­pal­ve­lus ko­ti­mai­sel­le fil­mil­le. Kä­si­kir­joi­tus­ta ei oli­si kos­kaan pitä­nyt päästää tuo­tan­toon. Eikä Kos­ki­miestä oh­jaa­maan it­se teks­tiään. Nar­sis­ti­nen oman nok­ke­luu­den ihai­lu on val­loil­laan se­los­tusää­nessä, jo­ka pyr­kii si­to­maan löyhät ja lap­sek­kaan pro­vo­ka­to­ri­set ideat ko­ko­nai­suu­dek­si.
To­teu­tus on tv-s­ket­simäi­nen. Vähän kuin sa­man te­kijän Pre­si­den­tin kans­lian neljän­nes­tun­nin hur­lum­hei ve­ny­tettäi­siin elo­ku­van mit­taan. Fil­mil­li­syyttä ta­voi­tel­laan mu­ka vit­sikkäillä rin­nas­tuk­sil­la ja amatöö­rimäi­sillä pa­ro­diae­fek­teillä. Alun pe­rinkään te­ma­tiik­ka ei ole kum­moi­nen, mut­ta ideat on ku­lu­tet­tu puh­ki jo en­simmäi­sellä tun­nil­la. Lop­puai­ka on kuol­leen he­vo­sen pot­ki­mis­ta. Fil­mi­kou­lun en­simmäi­sellä vuo­si­kurs­sil­la tämmöistä voi­si odot­taa. Mut­ta kyllä Haa­pajär­ven Jus­ti­mus­films pykää You­Tu­been haus­kem­paa il­man kou­lu­ja­kaan.
Näyt­te­lijä Juk­ka Puo­ti­la on kom­men­toi­nut, et­tei fil­miä teh­dessään tien­nyt oli­ko tar­koi­tus tehdä haus­kaa vai va­ka­vaa. Ei se sel­viä val­miis­ta fil­mistäkään. Huu­mo­ri on vai­kea la­ji, sa­tii­ri vielä vai­keam­paa. Siinä Li­kai­sen pom­min ai­noa ope­tus.
Sen si­jaan it­sestään­sel­vyyk­sistä, mai­nos- ja viih­de­maail­man pin­nal­li­suuk­sis­ta kot­kot­ta­mi­nen, se on help­poa. Vit­siä vään­netään vä­ki­sin, kuin veistä haa­vas­sa, epä­toi­voi­ses­ti eri­koi­suu­teen pyr­kien, mut­ta vain pah­nan­poh­jim­mai­sia kli­seitä ko­lu­ten. Spe­de­kin te­ki vähällä vai­val­la ri­ma­na­li­sia, mut­ta ei kos­kaan näin hy­myttömäs­ti tai il­keäs­ti. Oi­kea sa­tii­ri vaa­ti­si terä­viä ham­pai­ta, tyy­liä ja tai­toa, mut­ta Li­kai­sen pom­min li­ka on vain tym­peätä ja pint­ty­nyttä kars­taa.
Taas täy­tyy ih­me­tellä, eikö missään vai­hees­sa tuo­tan­toa ku­kaan lue kä­si­kir­joi­tus­ta tai seu­raa ku­vauk­sia, että pe­li voi­tai­siin vi­heltää poik­ki en­nen en­si-il­taa? Kes­ke­neräi­sen kä­sistä päästä­mi­nen tuot­taa va­hin­koa kai­kil­le, eikä vä­hi­ten ko­ti­mai­sen elo­ku­van us­kot­ta­vuu­del­le. Näillä näytöillä Elias Kos­ki­mies on kir­joit­ta­ja­na Mat­ties­ko Hytö­sen ja Jyr­ki Leh­to­lan kiu­saa­ja­kou­lun kas­vat­ti, pik­kuil­keä op­pi­poi­ka. Se, että joil­lain ta­hoil­la ku­vi­tel­laan Li­kai­sen pom­min ta­pai­ses­ta lai­has­ta sket­si­so­pas­ta syn­tyvän pitkää elo­ku­vaa on us­ko­ma­ton kum­mas­tuk­sen ai­he. Mitään elo­ku­val­lis­ta, tai­teen muo­toa, his­to­riaa tai tu­le­vai­suut­ta luo­taa­vaa fil­mistä ei löy­dy. Ka­pi­noi­vas­ta pun­kis­ta tai post­mo­der­nis­ta ila­koin­nis­ta­kaan ei ole ky­se. Sii­hen tar­vit­tai­siin enemmän mu­naa ja tyy­li­ta­jua kuin te­kijöillä on se­ka­sot­kus­saan tar­jo­ta.
Fil­mi­de­byy­tin me­ne­mi­nen tur­val­leen ei ole mitään uut­ta. Sil­ti Li­kais­ta pom­mia saat­te­li jul­ki­suu­teen mel­koi­nen jul­ki­suus­vyö­ry, jo­ten ai­na­kin te­kijäin ver­kos­tot ovat kun­nos­sa. Ima­ge-leh­dessä oh­jaa­jaa esi­tel­tiin mo­nel­la vä­rikkäällä ku­va-au­kea­mal­la lä­hes ko­ti­mai­sen elo­ku­van pe­las­ta­ja­na. Vih­reässä Lan­gas­sa jul­kais­tus­sa haas­tat­te­lus­sa Kos­ki­mies pal­jas­ti me­nes­tyk­sensä sa­lai­suu­den: Pa­ras kir­joit­ta­mis­tek­niik­ka on se, että kir­joit­taa vain. ”Tv-sar­jaa teh­dessä on ihan sa­ma, mil­lai­set ovat kä­si­kir­joit­ta­jan sisäi­set tun­nel­mat. Oh­jel­ma tu­lee ulos ker­ran vii­kos­sa, ja työt on pak­ko tehdä.” Ha­luai­sin aja­tel­la, että myös Li­kai­nen pom­mi on teh­ty sa­mal­la pe­riaat­teel­la, niin su­rul­lis­ta kuin se on­kin – elo­ku­van kan­nal­ta. Oli­si ka­tast­ro­fi, jos Li­kai­nen pom­mi oli­si sydän­ve­rellä teh­ty kai­ken osaa­mi­sen sum­ma.
Näen jo sil­missä­ni leh­tiot­si­kot: ”­Missä pitäi­si nau­raa?” ”­Ko­me­dia on fias­ko!” ”­Nol­la kat­so­jaa.” Mut­ta nuo kir­joi­tet­tiin 90-lu­vul­la Moll­ber­gin Pa­ra­tii­sin lap­sis­ta. (Tiedän, sillä pi­din lei­ke­kir­jaa, kos­ka olin elo­ku­van­teos­sa mu­ka­na avus­ta­ja­na.) Mut­ta nyt Li­kai­sel­la pom­mil­la suo­ma­lai­nen elo­ku­va pääs­tetään taas nol­la­ta­sol­le il­man, että mitään on opit­tu.
Täy­tyy myös ky­syä, on­ko Tse­ho­vin lennät­ti­miä ja pu­he­li­mia seu­ran­nut di­gi­taa­li­nen ai­ka­kau­tem­me osa­syyl­li­nen? Aki Kau­rismäen Le Hav­rea le­vi­tet­tiin teat­te­rei­hin vaa­ti­mat­to­mal­la 22 ko­piol­la. Tämä toi­nen L-kir­jai­mel­la al­ka­va suo­mi­fil­mi sai kät­te­lyssä le­vi­tyk­sen kol­me ker­taa useam­mal­le val­ko­kan­kaal­le. Di­gin myötä ”­fil­min­te­ko” ja le­vi­tys ovat hel­pot­tu­neet ja yk­sin­ker­tais­tu­neet. Ja vi­deo­ku­vaa­mi­nen­han on hal­paa. Mut­ta jäl­ki on su­si­ru­maa (vi­deo­ku­va hyvän­kin ka­me­ra­mie­hen tal­tioi­ma­na), mut­ta se ei näytä tuot­ta­jia kiin­nos­ta­van.
On­ko Li­kai­nen pom­mi vain koe­pal­lo, jo­ka hei­tetään kat­so­jil­le ja ko­keil­laan, jos­ko yleisö ot­tai­si ko­pin? On­ko al­le mil­joo­nal­la teh­ty fil­mi Suo­mes­sa niin hal­paa hu­via, et­tei sen te­ke­mistä kan­na­ta enempää miet­tiä ja suun­ni­tel­la? Ku­vaa­maan vain, kun on pak­ko jo­ta­kin tehdä? Jo­kai­nen, jo­ka kir­joit­taa, luu­lee hal­lit­se­van­sa elo­ku­vakä­si­kir­joit­ta­mi­sen. Mut­ta se, että elo­ku­van­te­kop­ro­ses­sis­sa kir­joit­ta­ja pääs­tetään vielä oh­jaa­maan te­ke­leensä, osoit­taa sekä laa­dun­val­von­nan että har­kin­ta­ky­vyn puu­tet­ta kai­kil­la tuo­tan­non ta­soil­la.
Li­kai­nen pom­mi on ni­mensä mu­kai­nen kai­ken räjäyttäjä vain ko­ti­mai­sen elo­ku­van tu­le­vai­suu­del­le. Laa­dul­li­ses­ti ja me­nes­tyk­sel­li­ses­ti ai­kai­sem­pia huo­nom­pa­na tuo­tan­to­vuo­te­na tämän kal­tai­nen pu­do­tus saat­taa ol­la koh­ta­lo­kas suo­ma­lai­sen te­ke­mi­sen us­kot­ta­vuu­del­le. Kat­so­ja kestää vain määränsä toi­nen tois­taan hei­kom­pia fil­mejä päättääk­seen, et­tei suo­ma­lai­sen suo­si­mi­nen kan­na­ta.
Ko­via sa­no­ja en­si­fil­mistä? Par­jaus­ta vai mai­nos­ta? Tun­nus­tan ole­va­ni vi­hai­nen ko­ti­mai­sen elo­ku­van puo­les­ta. On­han ihan selvää, että jol­tain pa­rem­mal­ta fil­miltä ja enemmän näyttöjä osoit­ta­neel­ta te­kijältä nämä­kin Li­kai­sen pom­min seit­semän­sa­taa­tu­hat­ta eu­roa ovat pois. (E­si­mer­kik­si missä vii­pyy Ma­ria Ruot­sa­lan esi­kois­pitkä? Lois­ta­va Ilo­nen ta­lo oli oi­keas­taan pi­kem­min kol­mio­sai­nen elo­ku­va kuin tv-sar­ja, mut­ta fil­mi­rin­ta­mal­la Ruot­sa­las­ta ei ole sen jäl­keen kuul­tu mitään.)
E­lo­ku­vasää­tiön tu­ki ko­ti­mai­sel­le tu­lee ko­ko­naan veik­kaus­va­rois­ta. Tänä­kin vii­kon­lop­pu­na kan­sa tai­taa kyllä lo­to­ta nii­den mil­joo­nien toi­vos­sa, eikä saa­dak­seen lisää Li­kai­sen pom­min kal­tai­sia suo­mi­fil­mejä. Le­vy­raa­dis­sa ta­vat­tiin an­taa esi­tyk­sil­le sää­listä yk­si täh­ti – sähköstä. Se suo­ta­koon myös Li­kai­sel­le pom­mil­le. (HB)
07/10/2011

Traileri

Tämä video on ehkä jo poistettu YouTube:sta. Kokeile kuitenkin?

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy