Ei tekniikkaa, mutta sitäkin enemmän vaikuttavaa tunnetta.
Ei tekniikkaa, mutta sitäkin enemmän vaikuttavaa tunnetta. Voisiko tätä paremmin sanoa kuin keski-ikäinen runotyttö Kempeleestä kirjeessään Jari Haloselle: “Rakastuin oikopäätä Aleksis Kiveen — hänen merkityksensä Suomelle ja minulle avautui vasta nyt keski-iässä. Teoksesi on niin monikerroksinen, etten selviä siitä vielä kahdella katselukerralla. Ensitapaaminen oli koskettava — liikutuin syvästi — musiikki ja kuvauksellisuus veivät tietoisuuden tuolle puolen,. Toisella kerralla pystyin keskittymään paremmin sanoihin, ne järkyttivät. AK:n elämän kuvaus on loistava kehityskertomus, analyyttinen tulkinta Kiven henkilökohtaisesta tehtävästä suomalaisten tiennäyttäjänä yhteiskunnallisen murroksen aikana. Kiitos että olet olemassa — jatka tinkimätöntä työtäsi — tänä aikana sinunlaisiasi on harvassa.”
Kuvassa on turhan paljon kohinaa ja rakeisuutta, mutta yleisilme on kuitenkin tyydyttävä. Kuva näyttää hieman tiukasti rajatulta laajasta kuvasuhteesta huolimatta. Ääniraita on alkeellinen nykymittapuun mukaan, mutta Tuomas Kantelisen ja Jean Sibeliuksen musiikki soi komeasti.
Ekstroihin on tallennettu Jan Ijäksen kuvauspäiväkirja, jossa on elämisenmakua likipitäen enemmän kuin kaikissa muissa tätä kirjaa varten katselluissa dokumenteissa. Levy ei ole R2, vaikka takakansi niin väittääkin, mikä olisikin ollut Rolling Stonen nimellä levitettävän elokuvan kannalta perin tyhmää.