Pienen budjetin kauhuelokuvista aina scifiin ja väkivalta-aiheisiin edennyt ohjaaja David Cronenberg tekee 2000-luvulla elokuviaan aiempaa hillitympään tyyliin ja tahtiin, mutta taso on pysynyt korkealla.
Pienen budjetin kauhuelokuvista aina scifiin ja väkivalta-aiheisiin edennyt ohjaaja David Cronenberg tekee 2000-luvulla elokuviaan aiempaa hillitympään tyyliin ja tahtiin, mutta taso on pysynyt korkealla. Eastern Promises ei pyri enää shokeeraamaan, vaikka väkivaltaa kuvataan perin realistisesti.
Uutukaisen vahvuus on tyylikkäässä Steve Knightin käsikirjoituksessa ja saumattomassa näyttelijäntyössä (hieno pari Viggo Mortensen ja Naomi Watts). Heidän tiensä kohtaavat Lontoon venäläismafiaa kuvaavassa tarinassa, joka kertoo kuolleen ilotytön ja tämän vauvan aiheuttamasta hämmennyksestä.
Mafiatarinat ovat perinteisesti kuvanneet amerikkalaista kapitalismia. Nyt tätä voisi kääntäen tulkita siten, että USA alkaa muistuttaa itäistä rauhankumppaniaan: rikollisuus, tehottomuus ja totalitärismi, jopa rikollisuus, yhdistävät.
Juonta enempää paljastamatta voin kehua kliseitä kaihtavia ratkaisuja. Pääpari kokee yhteyden, muttei varsinaista romanssia. Mafiapomon hulttio poika (Vincent Cassel) tuodaan kliseenä näyttämölle, mutta häntä ei pidetä sellaisena loppuun saakka.
Venäjän vankilakulttuuria ja tatuointeja harrastaville elokuva antaa lisänsä, siksi autenttiseen jälkeen on pyritty. Venäläinen tunteellisuus ja sen kääntöpuoli, ihmishengen vähäinen arvo, osataan kuvata tarkasti.
Laadukas kuva ja ääniraita eivät kurkottele taivaisiin, mutta toimivat.
Ekstroihin on tallennettu 11+7 min. dokumentit. (PS)