Nuori Tae-seok kiertää ympäri kaupunkia tunkeutuen ihmisten asuntoihin huomatessaan näiden olevan matkoilla.
Nuori Tae-seok (Lee Hyun-kyoon) kiertää ympäri kaupunkia tunkeutuen ihmisten asuntoihin huomatessaan näiden olevan matkoilla. Eksyessään hienostoalueelle Tai-seok törmää pahoinpideltyyn naiseen (Lee Seung-yeon). Sielun yhteinen sävel löytyy välittömästi. Matka jatkuu kaksipyöräisen selässä kohti uusia asuntoja.
Golf, rautakolmonen, yhdistää monellakin tasolla. Kahdenkeskeinen kieli löytyy eleistä, dialogia on vain nimeksi. Mystinen, tavattoman kekseliäs elokuva pakottaa ajattelemaan syvempien tarkoitustensa perään, vaikka kuvallisen kauneuden antama viestikin on riittävä.
Korealaisen Kim Ki-dukin tähti on lentänyt todellisen elokuvan fanaatikkojen arkipuheessa tärkeimpien tekijöiden joukkoon. Rautakolmosessa Kim osoittaa todellisen rakkauden paikkaan katsomattomuuden ja hämmentää katsojan silmissä hyvän ja pahan rajamaita. Hän näyttää kahden tästä maailmasta ulosjääneen ihmisen halun elää omien muotojensa mukaisesti – pahaa tarkoittamatta.
Kahden näyttelijän välinen tunteiden vuoropuhelu mahdollistuu poikkeuksellisista olosuhteista ja sattumista, lepää poikkeuksellisissa tiloissa ja ympäristöissä. Lopulta Rautakolmonen näyttää myös yhteiskuntakriittisen puolensa. Poliisi- ja vankilalaitosten toiminnassa havaitaan selkeitä vajaita toimintamalleja. Väkivallan kierre laajenee.
Puheen puuttuessa ääntelyt ja score tulevat pintaan tehokkaammin. Herkkääkin herkempää tulkintaa. Kaunis filmi kauniissa kuvissa pitää tasapainossa. Noin 70-minuuttinen englanniksi tekstitetty making of näyttää taustoja melko maanläheisesti, kamera on jätetty kuvauspaikalla rullaamaan. Venetsian festivaaleilla ohjaajan erikoispalkinto ja monia muita vastaavia. Rakkautta & Anarkiaa -DVD-sarjassa numero 134. (VA)