Täällä Pohjantähden alla -uusversion toisessa osassa ohjaaja Timo Koivusalo onnistuu kohtuullisesti tiivistämään Väinö Linnan kuvauksen punaisten ja valkoisten rintamalinjojen vaiheittaisesta yhdistymisestä kohti maltillista ja toimivaa suomalaista demokratiaa.
Täällä Pohjantähden alla -uusversion toisessa osassa ohjaaja Timo Koivusalo onnistuu kohtuullisesti tiivistämään Väinö Linnan kuvauksen punaisten ja valkoisten rintamalinjojen vaiheittaisesta yhdistymisestä kohti maltillista ja toimivaa suomalaista demokratiaa.
”Valaistus on huono, kuvaus on huono, mutta ihmiset ovat niin kauniita.” Näin sanottiin Andy Warholin elokuvista. Koivusalon Pohjantähden päätösosasta voidaan mainita, että sen tarinankuljetus on tv-sarjaviihdettä, leikkausten tunnelmanvaihdot äkkipäisiä ja henkilöiden asemoinnit kohtauksiin kuin harrastajateatterissa. Mutta tarinan ihmiset, lapset, naiset ja miehet, rumimmatkin, ovat todella kauniita. Ei haittaa, vaikka maski valuu hikinorona ohimolta, kuten Hannu-Pekka Björkmanin suurenmoisesti esittämällä kirkkoherralla.
Ainakin minulla ja seuralaisellani kului paljon paperinenäliinoja, kun katsoimme, miten Koskelan suvun käy tarinan edetessä vaikeuksien kautta voittoon. Myös tähän Pohjantähden loppukiriin sisältyy vaivaa ja vastuksia, koska sisällissodan arvet paranevat nihkeästi. Vain filmillisen siirtymän päässä koittaa talvisota, johon tarvitaan taas Koskelan akan poikia.
Tragiikkaa Akselin perheessä siis piisaa. Elokuvan voi jopa nähdä sarjana kuolinkohtauksia. Silti Koivusalon Pohjantähtiversion kakkososa on kevyempi, huumoripitoisempi – ja tuntia edellistä lyhyempi. Siitä ei löydy niin vaikuttavia kohokohtia kuin ykkösessä oli Koskelan veljesten uhma teloitusryhmän edessä, topakan Elma Laurilan (Elena Leeve) ja Akun (Mikko Nousiainen) herkkä romanssi tai Hennalan vankileirin järkyttävät olosuhteet. Eikä kakkosessa ole myöskään suvereenia Heikki Nousiaista räätäli Halmeena.
Edellisestä johtuu, että kakkososa on vielä katkelmallisempi ja aiheissaan eteenpäin kiiruhtavampi. Mutta viihdyttävä filmi – jos sellaisen Väinö Linnan Pohjantähdestä saa tehdä – on nytkin kyseessä. Yksilösuoritukset monipäisessä roolikatraassa korostuvat ja Linnan näkemyksellinen teksti elää vahvana näinkin käsiteltynä.
”Nyt hävisivät riihen taka”, sanoo Koskelan nuorimmainen, kun veljet Vilho, Eero ja Voitto lähtevät pihapiiristä liikekannallepanon alkaessa. ”Niin, sinne riihen taka ne on aina hävinneet”, toteaa isoäiti Koskelan suvun miehistä. Akseli menetti veljensä sisällissodassa, nyt tulee omista pojista vuorostaan tykinruokaa. Kun piirongin päällä on pojista jäljellä enää muistot, hiihtokilpailusta voitettu lusikka ja kunniamerkki, Akselia esittävän Ilkka Koivulan yksinäinen hätähuuto pääsee kirouksena ilmoille tallissa – paikassa, jonne Koskelan miehet ovat aina juosseet tunteensa purkamaan.
Se, ettei Koivula päässyt ehdolle Jussi-ehdokkaaksi Akselistaan viime vuonna oli suuri vääryys. Näyttelijä jatkaa voittokulkuaan myös tässä. Koivula omaa kasvot, jotka ovat kuin toiselta, vanhemmalta aikakaudelta. Mutta järeä ja täydellisesti rooliin käypä ulkomuoto ei riitä. Koivulasta säteilee ruumiillisen sitkeyden ohella ulos myös Koskelan suvun päämiehen henkinen vahvuus sekä se mielen vilkkaus ja herkkyys, joka tulee esiin niin naisiin kohdistetuissa lempeämmissä äänensävyissä kuin kesken työn lapsiin suunnatuissa onnellisissa vilkaisuissa.
Esko Roine, Ville Virtanen, Aimo Räsänen ja Jukka ”Tuttiritari” Leisti elävöittävät kertomusta. Miia Selin valloittaa taas Leppäsen Aunena ja Sulevi Peltola on hyväntahtoisena Preetinä tapansa mukaan aivan uskomaton. Koskelan naisina Vera Kiiskinen ja Ritva Jalonen edustavat pysyvyyttä ja vakautta.
Sampo Sarkola jatkaa Vilhona Akselin jäljissä Koskelan perheen luottomiehen linjaa. On häkellyttävää nähdä, miten nuori Sarkola seisoo miehistönsä edessä hyvin samanhenkisenä kuin roolihenkilön esittäjät Linnan Tuntemattoman sotilaan elokuvaversioissa. Edvin Laineen ohjauksessa Vilho Koskelaa esitti Kosti Klemelä ja Rauni Mollbergin teoksessa Risto Tuorila. Tuorila nähdään sopivasti uudessa Pohjantähdessäkin, Koskelan vanhaisäntä Jussina. (HB)
Keskitason kuva ja ääni. Kuva pikselöityy ja jöähmettuu pinnottain aika ajoin. Ääniraita pauhaa välillä dynamiikan tasapainoa uhmaten. Ekstroissa 20 min. dokumentti ja molempien osien traileerit. (PS)