Enoni on on toista maata on nyt ehkäpä ajankohtaisempi aihepiiriltään kuin tekoaikanaan.
Enoni on on toista maata on nyt ehkäpä ajankohtaisempi aihepiiriltään kuin tekoaikanaan. Näin on ainakin Suomessa, kun kestovertoihmiset harrastavat designia ja sisustusklassikoita. Näin ei tosiaankaan ollut vielä edes vuonna 1999 saati 1959.
Modernia yhteiskuntaa, sen elämäntapaa, asumista, arkkitehtuuria ja designia ei ole elokuvassa koskaan pilkattu yhtä hersyvästi kuin Jacques Tatin komediassa. Täysautomaatio ei ulotu vain keittiöön muovitehtailijan perheessä, vaan lastakin kasvatetaan kuin robottia. Onneksi monsieur Hulot tarjoaa siskonpojalleen vaihtelua.
Näin elokuvan ensimmäisen kerran pikkupoikana Pohjankartanon elokuvakerhossa. Isä nauroi vieressä, enkä tainnut ymmärtää yhtään mitään. Osasin kuitenkin ihasdtella mauttoman prameasti maalattuja amerikanrautoja, jotka olivat ovat kuin suoraan belgialaisen André Franquinin (Piko ja Fantasio, Niilo Pielinen) kuvastosta. Kumpi lieneekään ollut ensin asialla? Luulenpä, että Franquin vaikutti Tatiin, sillä esimerkiksi futuristinen Turbot-auto ilmestyi Sarvikuonojahti-seikkailuun jo 1952 ja autoaiheinen lyhäri La Quick Super 1955.
Kuvan tarkkuus tuntuu olevan taannoisen DVD-kokoleman tasolla, mutta tarkempi vertailu osoittaa printtivikojen vähentyneen. Ääniraita soi selkeästi. Ekstroihin on tallennettu 105 min. dokumentit. Levy on osa Future Filmin Jacques Tati The Ultimate Complete Collection -kokolemaa. Toisin kiuin aiemmassa dvd-kokoelmassa, mukana on myös lyhyempi englanniksi kuvattu versio, joka esitetään dvd-versiona. (PS)