Hella Wuolijoki!
Hella Wuolijoki! Niin komea nimi, että jollei sitä olisi olemassa, se olisi pitänyt keksiä – näytelmään, romaaniin tai elokuvaan. Viime sodan molemmin puolin Wuolijoki oli kansainvälisimpiä taiteilijoitamme, kartanonrouva ja bisnesnainen. Kiisteltynä hahmona hän toimi rauhanneuvottelijana, mutta joutui vankilaan maanpetoksesta syytettynä. Sodan jälkeen Wuolijoesta tuli kansanedustaja ja Yleisradion pääjohtaja.
Unohtumaton Wuolijoki on Niskavuori-näytelmien kirjoittajana. Juurakon Huldan pohjalta Yhdysvalloissa tehtiin elokuva Farmarin tytär (1947), josta Loretta Young voitti pääosa-Oscarin. Vielä 60-luvulla Amerikoissa tehtiin tv-sarja Tyttö tuli taloon Wuolijoen aiheesta.
Miten hienon elokuvan Virossa 1886 syntyneen ja Helsingissä 1954 kuolleen merkkinaisen tapahtumarikkaasta elämästä saisikaan. Wuolijoki oli suurenmoinen esimerkki varhaisesta feminististä, joka ei vähästä lannistu eikä paljostakaan.
Jussi Rautaniemen rautaisella ammattitaidolla koostama Hella W -elokuvan mainostraileri lupaa paljon. Se kerää kahteen minuuttiin Juha Wuolijoen ohjaaman filmin ansiot. Peter Flinckenbergin sävykäs kuvaus ja Kari Kankaanpään huolekas lavastuspanos herättävät henkiin lähihistorian aikakauden, arkkitehtuurin ja muodit. Kuvakulmat ja näyttelijöiden asemoinnit ovat dramaattisia ja otosten editoinnissa näkyy väkeviä rinnastuksia paremman väen pidoista ankeaan vankeuteen, voiton hetkistä ristiriitoihin ja epäilyksiin. Lyhyt traileri sijoittaa tärkeät henkilöt, Hellan ja Vappu-tyttären, keskeiselle paikalle katsojille tarjottavaan ihmisenkokoiseen tarinaan sodan, kansainvälisen politiikan, rahan ja taiteen pyörteisiin.
Valmiissa elokuvassa tuo tarina häviää ilmaan. Kertomus Hellasta katoaa pysähtelevän kuvittamisen ja patsasteleviin asentoihin vangittujen näyttelijöiden selkien taakse. Epäilyksen hetkillä tekijät kallistavat kuvan taiteellisesti viistoon. Jännitystä viritetään kuljettamalla näyttelijöitä hidastetusti tiptop-asuissa täsmälavasteissa.
Kaiken sälän keskellä Tiina Weckströmin luja tulkinta Hellana sekä Matleena Kuusniemen yhtä aikaa äidilleen katkera ja tätä ihaileva Vappu hukkuvat rekvisiitan ja kartanoepookin alle. Vapun kertojanääntä käytetään sattumanvaraisesti, puutteiden paikkaajana.
Wuolijoen kartanon merkkivieraat, John Reed ja Bertolt Brecht, kuitataan maininnoilla. Desantti Kerttu Nuortevasta ei saada esiin sellaista, mitä ei tehty paremmin Donnerin Kuulustelussa (2009). Hannu-Pekka Björkmanin hahmo vihamielisenä Valpon urkkijana ei riitä vastavoimaksi koko elokuvan pituudelta. Hienojen näyttelijöiden parityöskentely vain väläyttää henkien taistoa kuulustelujaksoissa.
Juha Wuolijoki ei saa mieltä runsaudenpulasta kärsivään aiheeseen. Hellan taiteellisen uran läpijuoksu on pettymys. Kirjoituskoneen naputtelusta siirrytään suoraan ensi-iltaan. Legendaarisen teatterijohtaja Eino Salmelaisen hahmossa Pirkka-Pekka Peteliuksella on otetta, mutta hahmo saa vain vilahtaa.
Harri Ylönen leikkaa otoksia tehokkaasti kohtausten välissä ja niiden sisällä. Sopupeli Flinckenbergin kameran kanssa tuottaa hetkittäin abstrakteja huomioita, Hellan mielenliikkeiden hahmotusyrityksiä. Silti elokuvan kohde ja jopa tarkoitus jäävät arvoituksiksi. Olisi suonut Weckströmin Hellan pidätellyn päättäväisyyden joukkoon vähän sitä räiskettä, joka sai Wuolijoen rikkomaan Lännen lokarin levyn Niilo Tarvajärven radio-ohjelmassa. Ja mitä filmillä halutaan sanoa?
Erkki Tuomiojan kirjassa Häivähdys purppuraa (Tammi 2006) Bertolt Brecht kuvailee Wuolijokea energiseksi, kevyeksi ja täsmälliseksi. Missä se filmissä näkyy? Ohjaaja on Hellan puolison sukua, mutta lähelle aihettaan hän pääsee vain lainaamalla suomifilmipätkiä. Ratkaisu on amatöörimäinen, mutta kun Niskavuoren Loviisa, loistava Emma Väänänen, rukoilee lähikuvassa ”Anna minullekin hiukan rakkautta”, sisältää se kiehtovan väitteen salatusta Hellasta, joka ilmentyisi vain hänen taiteensa kautta.
Näyttävä, puoltatoista tuntiaan pitemmältä tuntuva Hella W ei yllä siksi kaivatuksi kotimaiseksi suurnaiselokuvaksi. Potretti jää muotopuoleksi. Wuolijoen sotavaiheiden irtopalasista ei katsoja saa kootuksi edes monimielistä, eri perspektiiveistä lähestyvää, kubistiseksi lohkottua kokovartalokuvaa. Osaavien tekijöiden puuhakkuus suoltaa valkokankaalle vain filmillistä ranskalaista viivaa: sitä, tätä ja hiukan tuotakin. Elokuva liikkuu, muttei liikuta.
Käsittämätöntä, että Hella W on merkitty fiksun ja teräväkynäisen Outi Nyytäjän nimiin. Ehkä termi ”alkuperäiskäsikirjoitus” kertoo jotain? Pojatko, nuo mainiot script doctorit, menivät pilaamaan hyvän jutun? (HB)