Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Kohta 18

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2012Kesto: 112 minuuttia
Julkaisija: Nordisk Film 
  
 
Ikäraja:
(12)
Kielletty alle 12-vuotiailta. Ohjelman saa luovuttaa vain 12 vuotta täyttäneelle.
    

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Nordisk Film) ellei toisin mainita.

Kuvat

Paras kohtaus on Henrik Mäki-Tanilan käsikirjoittama
Paras kohtaus on Henrik Mäki-Tanilan käsikirjoittama
Karim Al-Rifai taivastelee Henrik Mäki-Tanilan savutellessa
Karim Al-Rifai taivastelee Henrik Mäki-Tanilan savutellessa
Uhkarohkeina Suomenlinnassa
Uhkarohkeina Suomenlinnassa
Äitiä näyttelee täystyöllistetty, ihana Elina Knihtilä
Äitiä näyttelee täystyöllistetty, ihana Elina Knihtilä
Henrik Mäki-Tanila, Ben Thompson Coon, Arttu Lähteenmäki, Anton Thompson Coon, Karim Al-Rifai
Henrik Mäki-Tanila, Ben Thompson Coon, Arttu Lähteenmäki, Anton Thompson Coon, Karim Al-Rifai

Elokuva

E­lo­ku­vaoh­jaa­ja Maa­rit Lal­li muis­te­taan ehkä par­hai­ten ly­hy­te­lo­ku­vas­ta Ko­vat mie­het.

E­lo­ku­vaoh­jaa­ja Maa­rit Lal­li muis­te­taan ehkä par­hai­ten ly­hy­te­lo­ku­vas­ta Ko­vat mie­het (1999). Sen alus­sa Su­le­vi Pel­to­la ma­kaa pel­lol­la metsä­ko­neen pu­ris­tuk­sis­sa ja neu­voo vie­ressä ole­vaa poi­kaan­sa avun han­kin­nas­sa: ”­Kot­tiin et soi­ta! Soi­tat Vei­kol­le!”
Tuon lyhä­rin kes­kit­ty­nyttä ideaa ja hal­lit­tua muo­toa jää kai­paa­maan Lal­lin en­simmäi­seltä pitkältä elo­ku­val­ta Koh­ta 18. Se ker­too pientä ja sym­paat­tis­ta ta­ri­naa vii­destä ka­ve­ruk­ses­ta kah­dek­san­nen­tois­ta syn­tymäpäivänsä kyn­nyk­sellä.
Lal­lin kans­sa kä­si­kir­joi­tuk­sen on teh­nyt hä­nen poi­kan­sa Hen­rik Mä­ki-Ta­ni­la, jo­ka myös näyt­te­lee yhtä pää­roo­leis­ta. Kar­ri käy au­to­kou­lua yk­sin­huol­ta­jaäi­din opet­ta­ma­na ja ko­la­roi. Ka­ve­rin­sa André huo­leh­tii pik­ku­vel­jestään, kun äi­ti juok­see kau­pun­gil­la. Pe­teltä unoh­tui ehkäi­sy ja nyt on tyttö­ka­ve­rin kans­sa pää­tettävä ka­tu­mus­pil­le­reistä. Ak­se­li yrittää sol­mia suh­det­ta al­ko­ho­li­soi­tu­nee­seen isäänsä. Jo­ni viih­dyttää ra­has­ta puu­ma­nai­sia ja ko­kei­lee huu­mei­ta­kin.
Nuo­ru­kais­ten ta­ri­nat ovat yk­sin­ker­tai­sia ja per­he­kes­kei­siä. Jo­kai­nen asuu vielä ko­to­na ja tu­lee van­hem­pien­sa kans­sa vaih­te­le­vas­ti toi­meen. Useim­pien äi­dit ja isät ovat eron­neet, joil­ta­kin puut­tuu ko­ko­naan kos­ke­tus toi­seen van­hem­paan.
Koh­ta 18 –­fil­min valt­ti­na ovat raik­kaat osa­suo­ri­tuk­set ja luon­te­vat esiin­tyjät. Lal­li on va­lin­nut ku­vat­ta­van­sa oman poi­kan­sa ystävä­pii­ristä, jo­ten ke­miat toi­mi­vat. Ul­konäkö­puol­ta nuo­ril­la jan­nuil­la riittää, mut­ta per­soo­nal­li­suut­ta ja särmää oli­si kai­van­nut lisää. Sitä oli­si fil­miin tuo­nut myös jän­teväm­pi ta­ri­noi­den kä­sit­te­ly.
Jo­kai­sen po­jan taus­ta kä­si­tellään peräkkäin ja eril­li­senä Jo­nin pe­rus­te­le­mat­ta jäävän sisäi­sen mo­no­lo­gin yh­distämänä. Kun ker­to­muk­set eivät ole it­sessään sen ih­meel­li­sem­piä, ne oli­si pitä­nyt si­toa pa­rem­min toi­siin­sa. Nyt ka­ve­rus­ten yh­tei­nen ta­ri­na jää ker­to­mat­ta, se mik­si he ovat ystä­viä ja mi­ten heidän per­he-elämänsä yh­dessäo­loa maus­taa.
Lal­lin ta­pa ker­toa on verk­kai­nen, ku­ten Ko­vis­sa mie­hissä­kin. Ai­kan­sa ot­ta­va tyy­li ja ke­vyi­den di­gi­vi­deo­ka­me­roi­den käyttö tuo­vat nuo­ret mie­het lä­hel­le kat­so­jaa. Is­ke­vyyttä jää sil­ti kai­paa­maan. Kään­teet jäävät vä­hiin. Kou­kut­ta­vuus Koh­ta 18:s­ta puut­tuu, vaik­ka sym­paat­ti­suut­ta on riittä­miin.
Lal­lin ja poi­kan­sa kä­si­kir­joi­tuk­sen to­teu­tuk­ses­sa vah­vin pai­no on las­ten ja van­hem­pien yh­tey­dellä tai sen puut­teel­la. Rai­sua ka­ve­ri­fil­miä ja vetävää tei­ni­ku­vaus­ta odot­ta­va saat­taa pet­tyä. Ai­kuis­kat­so­jat taas voi­vat ohit­taa elo­ku­van juu­ri luul­len sitä edellä mai­ni­tuk­si.
Toi­voi­si, että Koh­ta 18 löytäi­si kaik­ki koh­dey­leisönsä, kos­ka siinä on kiin­nos­ta­vaa, lä­hes do­ku­men­taa­ris­ta to­den­ma­kua. Lämmöllä ku­va­tut yh­tei­symmär­ryk­sen het­ket voi­vat ti­raut­taa myös kyy­ne­leen. Hen­rik Mä­ki-Ta­ni­la on yk­sin kä­si­kir­joit­ta­nut omien ko­ke­mus­ten­sa poh­jal­ta koh­tauk­sen metsäkämpältä, jos­sa Art­tu Läh­teenmäen Ak­se­lin ja isää esittävän Ila­ri Jo­hans­so­nin sa­na­ton yh­teys syn­tyy hie­nos­ti. Ka­rim Al-Ri­fain ja pik­ku­vel­jen jou­lu­puk­ki­kes­kus­te­lu on myös hal­lit­tu ja kos­ket­ta­va.
I­la­ri Jo­hans­so­nin lisäk­si Ma­ri Pe­ran­kos­ki, Eli­na Knih­tilä, Han­nu-Pek­ka Björk­man, Nii­na Nur­mi­nen ja Mats Lång­bac­ka kun­nos­tau­tu­vat van­hem­pi­na. Lal­lin in­tii­mi oh­jau­so­te var­mis­taa, että ko­ke­nei­den näyt­te­lijöi­den ja tuo­rei­den kas­vo­jen kon­tak­ti toi­mii ja luot­ta­mus on sau­ma­ton­ta.
An­sioi­tu­neet ku­vaa­jat ovat tässä­kin asial­la, mut­ta jäl­ki jää lat­teak­si. Lie­neekö sit­ten syynä pie­nen tuo­tan­toyh­tiön in­die­fil­min ke­vyt ka­lus­to, no­pea ai­ka­tau­lu, kol­men­sa­dan tu­han­nen kengän­nau­ha­bud­jet­ti, vai nämä kaik­ki? (HB)
28/04/2012

Traileri

Tämä video on ehkä jo poistettu YouTube:sta. Kokeile kuitenkin?

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy