Elokuvaohjaaja Maarit Lalli muistetaan ehkä parhaiten lyhytelokuvasta Kovat miehet.
Elokuvaohjaaja Maarit Lalli muistetaan ehkä parhaiten lyhytelokuvasta Kovat miehet (1999). Sen alussa Sulevi Peltola makaa pellolla metsäkoneen puristuksissa ja neuvoo vieressä olevaa poikaansa avun hankinnassa: ”Kottiin et soita! Soitat Veikolle!”
Tuon lyhärin keskittynyttä ideaa ja hallittua muotoa jää kaipaamaan Lallin ensimmäiseltä pitkältä elokuvalta Kohta 18. Se kertoo pientä ja sympaattista tarinaa viidestä kaveruksesta kahdeksannentoista syntymäpäivänsä kynnyksellä.
Lallin kanssa käsikirjoituksen on tehnyt hänen poikansa Henrik Mäki-Tanila, joka myös näyttelee yhtä päärooleista. Karri käy autokoulua yksinhuoltajaäidin opettamana ja kolaroi. Kaverinsa André huolehtii pikkuveljestään, kun äiti juoksee kaupungilla. Peteltä unohtui ehkäisy ja nyt on tyttökaverin kanssa päätettävä katumuspillereistä. Akseli yrittää solmia suhdetta alkoholisoituneeseen isäänsä. Joni viihdyttää rahasta puumanaisia ja kokeilee huumeitakin.
Nuorukaisten tarinat ovat yksinkertaisia ja perhekeskeisiä. Jokainen asuu vielä kotona ja tulee vanhempiensa kanssa vaihtelevasti toimeen. Useimpien äidit ja isät ovat eronneet, joiltakin puuttuu kokonaan kosketus toiseen vanhempaan.
Kohta 18 –filmin valttina ovat raikkaat osasuoritukset ja luontevat esiintyjät. Lalli on valinnut kuvattavansa oman poikansa ystäväpiiristä, joten kemiat toimivat. Ulkonäköpuolta nuorilla jannuilla riittää, mutta persoonallisuutta ja särmää olisi kaivannut lisää. Sitä olisi filmiin tuonut myös jäntevämpi tarinoiden käsittely.
Jokaisen pojan tausta käsitellään peräkkäin ja erillisenä Jonin perustelematta jäävän sisäisen monologin yhdistämänä. Kun kertomukset eivät ole itsessään sen ihmeellisempiä, ne olisi pitänyt sitoa paremmin toisiinsa. Nyt kaverusten yhteinen tarina jää kertomatta, se miksi he ovat ystäviä ja miten heidän perhe-elämänsä yhdessäoloa maustaa.
Lallin tapa kertoa on verkkainen, kuten Kovissa miehissäkin. Aikansa ottava tyyli ja kevyiden digivideokameroiden käyttö tuovat nuoret miehet lähelle katsojaa. Iskevyyttä jää silti kaipaamaan. Käänteet jäävät vähiin. Koukuttavuus Kohta 18:sta puuttuu, vaikka sympaattisuutta on riittämiin.
Lallin ja poikansa käsikirjoituksen toteutuksessa vahvin paino on lasten ja vanhempien yhteydellä tai sen puutteella. Raisua kaverifilmiä ja vetävää teinikuvausta odottava saattaa pettyä. Aikuiskatsojat taas voivat ohittaa elokuvan juuri luullen sitä edellä mainituksi.
Toivoisi, että Kohta 18 löytäisi kaikki kohdeyleisönsä, koska siinä on kiinnostavaa, lähes dokumentaarista todenmakua. Lämmöllä kuvatut yhteisymmärryksen hetket voivat tirauttaa myös kyyneleen. Henrik Mäki-Tanila on yksin käsikirjoittanut omien kokemustensa pohjalta kohtauksen metsäkämpältä, jossa Arttu Lähteenmäen Akselin ja isää esittävän Ilari Johanssonin sanaton yhteys syntyy hienosti. Karim Al-Rifain ja pikkuveljen joulupukkikeskustelu on myös hallittu ja koskettava.
Ilari Johanssonin lisäksi Mari Perankoski, Elina Knihtilä, Hannu-Pekka Björkman, Niina Nurminen ja Mats Långbacka kunnostautuvat vanhempina. Lallin intiimi ohjausote varmistaa, että kokeneiden näyttelijöiden ja tuoreiden kasvojen kontakti toimii ja luottamus on saumatonta.
Ansioituneet kuvaajat ovat tässäkin asialla, mutta jälki jää latteaksi. Lieneekö sitten syynä pienen tuotantoyhtiön indiefilmin kevyt kalusto, nopea aikataulu, kolmensadan tuhannen kengännauhabudjetti, vai nämä kaikki? (HB)