Vuoden 2011 vallankumous ja sitä seurannut vallankaappaus ajoi Egyptin kansan vastakkain.
Vuoden 2011 vallankumous ja sitä seurannut vallankaappaus ajoi Egyptin kansan vastakkain. Muslimiveljeskunta ja maallistunut osa, armeijan joukot ja kapinalliset mellakoivat sekä mekkaloivat. Uutistulvan ja kaaoksen seassa, eri ryhmittymien nimet ja päämäärät jäivät ainakin ulkomaailmalle epäselviksi.
Clash esittää Egyptin yhteiskunnallisen tilan mikrokosmisella vertauskuvalla, vankeinkuljetusauton mittakaavassa. Militantit ahtavat vaunuun porukkaa jokaisesta kansanosasta, monista yhteiskuntaluokista. Mellakan keskellä ei yksittäisten ihmisten poliittis-uskonnollisia linjauksia voi ulkoisista merkeistä tunnistaa. Perusteet väliaikaiselle vangitsemiselle ovat yhtä kaikki varsin hatarat. Mellakoiden syistä nyt puhumattakaan.
Ohjaaja Mohamed Diabin näkemys tämän päivän Egyptistä on pirullisen älykäs. Kohtauksesta toiseen Diab kyseenalaistaa tragikoomisin, maukkain yksityiskohdin vastakkainasettelun absurdiuden. Massahysterian ja aivopesun uhreja testataan yksinkertaisella sosiologisella kokeella. Rettelöinnin aiheet keksitään keksimällä — siitähän sodassa on kysymys.
Kamera tarkkailee vaunua sisältä. Kuvallinen suppeus tekee kokemuksesta klaustrofobisen, kaltereiden läpi näyttäytyvästä ulkomaailmasta huolimatta. Hapenpuute tuntuu aina teatterin kollektiivisissa keuhkoissa asti.
Vaunuun rinnastuen, katsoja havaitsee niin ongelmien kuin ratkaisujenkin olevan sisällä — joskaan ei kovin syvällä. Päivän edetessä iltaa kohti, vangittujen yhteisö virittelee pikkuhiljaa yhteistä säveltä, tarkemmin katsasteltuna myös sisäisiltä tuntomerkeiltään. Vertauskuvallisen vankilavaunun vieraat olosuhteet osoittavat ihmisen uskomattoman kyvyn mukautua. Muutostyö käynnistyy jo ensimmäisen vuorokauden aikana. Vaunun seinällä pelautuva ristinolla peilailee tilannetta.
Clash on tärkeä puheenvuoro kummallisessa ajassamme. Elokuva katselee nöyränä, puolelle asettumatta, kuinka eräs perinteinen kulttuuri, ja lopulta koko ihmiskunta, repii itseään ja omiaan kappaleiksi — syytä miettimättä.
Elokuva nähdään 14.-24.9. järjestettävien, kolmansienkymmenensien Rakkautta & Anarkiaa -festivaalien ohjelmistossa arabiankielisenä, englanninkielisin tekstityksin. (VA)