Yli viidenkymmenen elokuvan ajan kameran valoisammalla puolella viihtyneen espanjalaissyntyisen Antonio Banderasin varsin lupaava debyyttiohjaus.
Yli viidenkymmenen elokuvan ajan kameran valoisammalla puolella viihtyneen espanjalaissyntyisen Antonio Banderasin varsin lupaava debyyttiohjaus. Aistikas ja kieroutuneella tavalla hauska draama naisesta (Banderasin vaimo Melanie Griffith), joka tappaa hirviömäisen aviomiehensä ja lähtee luomaan itselleen uraa Hollywoodissa. Samaan aikaan kotipuolessa kuohuu rotusyrjinnän puhjetessa rasististen poliisien provosoimiksi väkivaltaisiksi yhteenotoiksi.
Mark Childressin oman novellinsa pohjalta laatiman käsikirjoituksen erikoispiirre on kahden, vain löyhästi toisiinsa liittyvän tarinan tasaveroinen mukanakuljettaminen. Ajatus on mielenkiintoinen, ja parhaimmillaan mahdollistaa kontrastien ja samankaltaisuuksien tehokkaan esiintuomisen, mutta heikoimmillaan puolestaan antaa elokuvalle skitsofreenisen luonteen. Banderasin ohjauksessa kahden tarinan tapahtumat seuraavat toisiaan pitkinä lohkoina, joiden välillä ei toisinaan tunnu olevan minkäänlaista koheesiota. Ilmeeltään Banderasin esikoinen on kuitenkin hätkähdyttävän hiottu, mikä on omiaan silottamaan kerronnallisia säröjä. Näyttelijävalinnatkin ovat onnistuneet yli odotusten, Griffithin rinnalla nähdään mm. Lucas Black (The X-Files) ja David Morse (12 Apinaa).
Laadukas kuva ja ääni. Lisukkeitakin löytyy mallikelpoisesti: filmografioita, mini-dokumentti, traileri (4:3 / DD 5.1), kaksi poistettua kohtausta, epäonnistuneita otoksia ja kaksi hieman eritasoista kommenttiraitaa (parempi Banderasin, vaisumpi Griffithin). (IJ)