Kotimaisen elokuvan angstisen lähiölajityypin histroria ei ole yhtä pitkä kuin surkea, mutta siihen iskee Päin seinää.
Kotimaisen elokuvan angstisen lähiölajityypin histroria ei ole yhtä pitkä kuin surkea, mutta siihen iskee Päin seinää. Se kuvaa yhteiskunnan laitapuolta ja elämän kurjuutta henkiläitään ymmärtäen ja mustaa huumoria annostellen.
Erityisluokkien arki tai Hakunilan betonehelvetti eivät ole vetävimpiä aihepiirejä tai miljöiyö, mutta niinpä vain elokuva pystyy niistä irrottamaan realismia, magiikka, draamaa ja komediaa. Dialogi osuu ja uppoaa. Silti pääaihe on ankea: miksi isätön teinityttö lyö?
Nuorta kakkospääosaa esittävä Mimosa Willamo suoriutuu vaikeasta roolistaan erinomaisesti ja vie sopivasti huomiota kokeneempien, Armi Toivasen ja Kai Lehtisen, roolihahmoilta. Tämä tasapainottaa draamaa..
Antti Heikki Pesonen on tullut jäädäkseen. Nyt hänen vain täytyy uusiutua.
Tai miksei hän voisi tehdä suomalaisen elokuvan saralla Balzacit ja Hergét eli alkaisi pyörittää värikästä kaartiaan elokuvasta toiseen. Mielenkiintoinen ajatus.
Keskitason kuva ja ääni. Ekstroihin on tallennettu palkittu, eräänlainen Päin seinää –elokuvan esiaste, lyhytelokuva Korsoteoria (2012, 30 min.), joka jäi Asko Sahlmanin viimeiseksi elokuvaksi sekä minilyhäri Sano kiitos ja tanssi (2012, 8 min.) (PS)