Yli 10 800 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Michael Jackson’s This Is It

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2009Kesto: 112 minuuttia
Julkaisija: Walt Disney 
  
 
Ikäraja:
(3)
Sallittu kaikenikäisille. Ennen vuoden 2012 ikäraja­merkintä­uudistusta tämän julkaisun ikäraja oli 3 vuotta.
VET: 219678  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Walt Disney) ellei toisin mainita.

Elokuva

T­his Is It! Mut­ta mitä tämä oi­kein on? Mic­hael Jack­son oli yk­si ame­rik­ka­lai­sen esittävän viih­teen hie­noim­mis­ta ar­tis­teis­ta. Kun pa­luu­kon­ser­tit tyssä­sivät täh­den kuo­le­maan, pää­tet­tiin fa­neil­le lah­joit­taa toi­sek­si pa­ras: do­ku­men­tin muo­toi­nen väläys tu­le­vas­ta oh­jel­mis­tos­ta, jo­ta ei sit­ten tul­lut­kaan.
Tai sit­ten kyl­tymättömät ve­re­ni­mijät kul­ta­han­hen me­ne­tet­tyään tah­koa­vat vii­mei­set ra­hat vaik­ka ruu­miis­ta kon­sert­ti­ta­pah­tu­man haih­tu­nei­den voit­to­jen kor­vaa­mi­sek­si tai jät­timäis­ten vel­ko­jen ly­hentä­mi­sek­si. Jos Jack­so­nin muis­toa oi­keas­ti oli­si ha­lut­tu kun­nioit­taa, niin mik­si tämä kii­re tuo­da fil­mi teat­te­rei­hin maail­man­laa­jui­ses­ti vain neljä kuu­kaut­ta kuo­le­man jäl­keen?
Niin tai näin, This Is It on silmä­na­vaa­ja epäi­le­vil­le tuo­mail­le. Kuu­ti­sen­kym­mentä ny­kyistä, en­tistä ja tu­le­vaa fa­nia oli kerään­ty­nyt elo­ku­va­teat­te­rii­ni seu­raa­maan Mic­hael Jack­so­nin vii­mei­sen co­me­bac­kin maail­ma­nen­si-il­taa 28.10. Pois läh­tiessä jo­ku to­te­si, että ”o­li­ko­han tämä nyt li­pun väär­ti?”. Toi­sen mie­lestä ”tämä on kyllä jo­kai­sen fa­nin nähtävä.” Mut­ta tus­kin ke­nel­lekään yleisöstä jäi epä­selväk­si, että lau­la­ja-tans­si­ja-sä­veltäjä oli elämänsä kun­nos­sa vain päi­viä en­nen kuo­le­maan­sa.
Jo­ten ehkäpä Jack­son to­siaan ta­pet­tiin liial­la lääk­keellä. Ken­ties ne uni­vai­keu­det joh­tui­vat vain kaik­ken­sa an­ta­van esiin­tyjän käy­mi­sestä yli­kier­rok­sil­la? Hänhän oli vas­ta vii­den­kym­me­nen, siis nuo­rem­pi kuin Mat­ti Van­ha­nen. Mo­nil­la lau­la­jil­la säi­lyy ää­ni kun­nos­sa vielä kuu­si­kymp­pi­senä­kin. Jack­so­nin ura oli­si voi­nut jat­kua vuo­si­kym­me­niä.
Kuin uu­des­ti­syn­ty­nyt
Kuu­luin nii­hin, jot­ka va­kuu­tu­syh­tiöi­den ohel­la eivät us­ko­neet, että Jack­son oli­si sel­viy­ty­nyt suun­ni­tel­luis­ta vii­destä­kym­me­nestä Lon­toon kon­ser­tis­ta sen enempää tai­teel­li­ses­ti, hen­ki­ses­ti kuin edes hen­gissä. Ken­ny Or­te­gan har­joi­tuk­sis­ta ko­koa­man do­ku­men­tin näh­tyään va­kuut­tuu, että täh­ti oli­si sel­vin­nyt. Ja enemmän­kin.
E­si­tyk­set on lei­kel­ty eri il­to­jen har­joi­tuk­sis­ta yh­teen. Ma­te­riaa­liin on lisät­ty te­keillä ol­lei­ta la­vas­tei­ta ja fil­mip­ro­ji­soin­te­ja. Nähdään myös pitkä pätkä uut­ta mu­siik­ki­vi­deo­ta, jos­sa Jack­son pu­toaa Bo­gar­tin ja Ri­ta Haywort­hin seu­raan gangs­te­rik­si, kes­kel­le mus­tan elo­ku­van maail­maa.
Nuo­ret tans­si­jat ympä­rillä syövät mes­ta­rin­sa kä­destä ja pal­vo­vat täh­teä kuin kir­kos­sa. Mut­ta Jack­son ei läh­de ma­kei­luun mu­kaan. Hän pidät­te­lee ja ker­too säästävänsä ääntään. Il­miömäi­nen, kuin ni­ve­letön lii­keh­dintä on hal­lit­tua ja ren­toa, vail­la pu­ris­tus­ta. Nyt vas­ta har­joi­tel­laan ja sik­si eleet ja asen­not ko­reog­ra­fiois­sa ovat pi­kem­min viit­teitä val­miin teok­sen suun­taan kuin lo­pul­li­nen ver­sio. Tämä nä­kyy eten­kin koh­das­sa, jos­sa Jack­son pol­vis­tuu ja suun­nit­te­lee polt­ta­van­sa tak­kin­sa kuin kun­nia­no­soi­tuk­se­na Ji­mi Hend­ri­xin la­vas­how’l­le.
Täh­den ko­tiar­kis­toon tar­koi­te­tun do­ku­men­tin ku­van ja ää­nen­laa­tu ei ole vii­meis­tel­tyä. Suo­sios­ta ja lois­tos­ta naut­ti­nut Jack­son nähdään il­man ap­lo­de­ja, kuin rii­sut­tu­na. Se te­kee hyvää, sillä liian usein su­per­julk­kis peit­tyi ki­mal­luk­seen, jon­ka rin­nal­la Li­be­ra­ce tai El­ton John vai­kut­ti­vat eleettö­miltä ali­suo­rit­ta­jil­ta. Nyt ku­lis­seis­sa on ta­voi­tet­tu muu­ta­ma mi­nuut­ti puh­das­ta esiin­ty­mi­sen iloa. Se pa­laut­taa mie­leen, mik­si esittä­mi­nen on hie­noa ja mik­si sen kat­so­mi­nen te­kee niin hyvää.
T­his Is It –­kon­ser­tit oli­si­vat ehkä mer­kin­neet Jack­so­nil­le to­del­lis­ta pa­luu­ta po­pin ku­nin­kaak­si. To­ki vain, jos niitä oli­si seu­ran­nut Off The Wal­lin, Th­ril­le­rin ja Ba­din ta­soi­sia uu­sia le­vy­tyk­siä. Lop­pu­teks­tien päällä soi­va This Is It –­lau­lu ei sel­lai­ses­ta an­na vi­hiä. Ku­ten Jack­son har­joi­tus­ten kes­kellä to­teaa, tar­koi­tus oli esittää ”­kaik­ki ne lau­lut, joi­ta fa­nit ha­lua­vat kuul­la”. Do­ku­ment­ti ei siis sisällä mon­ta­kaan lau­lua al­bu­meil­ta Dan­ge­rous, HIS­to­ry tai In­vin­cib­le. Jack­son tie­si it­se­kin par­haan sä­vel­teränsä jää­neen kah­den­kym­me­nen vuo­den taa.
I­do­leis­ta lah­jak­kaim­pia
Tämä ko­ros­tuu, kun do­ku­men­tin en­simmäi­nen sä­velmä on Jack­so­nin hie­nos­tu­nein luo­mus, ne­ro­kas Wan­na Be Star­tin’ So­met­hin’. Lop­pu ei ole pelkkää alamä­keä – kuul­laan myös Beat it, Bil­lie Jean ja Smooth Cri­mi­nal — mut­ta kun Jack­son taas nou­see Earth Son­gin soi­des­sa nos­tu­riin, ymmärräm­me Pulp-yh­tyeen Jar­vis Coc­ke­ria, jo­ka ta­ju­si pyl­listää te­ko­pyhäl­le paa­saa­mi­sel­le. Mic­hael Jack­so­nin oma hii­li­ja­lanjäl­ki tus­kin oli niitä pie­nim­piä.
Ehkä me vähän vä­syim­me Mic­hae­liin, jo­ka ai­heut­ti oman inf­laa­tion­sa alet­tuaan sekä us­koa että vieläpä it­se ra­ken­nel­la omaa hy­peään. Kaik­ki me nau­tim­me mie­li­ku­va­maail­mas­ta, mut­ta tun­tui kuin Jack­son oli­si asu­nut siellä, kun­nes fan­ta­sia vaih­tui pai­na­jai­sek­si. Vähä vähältä Ih­me­maa Ozin vel­ho sor­tui oman ra­ken­nel­man­sa al­le.
Ehkä luo­via voi­mia vei fyy­si­nen­kin sai­raus. On pu­hut­tu iho­leik­kauk­sis­ta, mut­ta jos­pa syy Jack­so­nin huo­noon kun­toon oli­kin väi­tet­ty sai­raus, lu­pus eli pu­na­huk­ka, jo­ka on va­ka­va ja ki­vu­lias ja voi joh­taa kuo­le­maan.
La­val­la Jack­son ei näytä sai­raal­ta. Hä­nen kas­vois­taan ei nähdä tark­kaa lä­hi­ku­vaa, jo­ten ehkä täh­ti to­del­la oli me­nettä­nyt ul­konäkönsä, tai nenänsä. Mut­ta tär­kein oli jäl­jellä: lin­jak­kaas­ti liik­ku­va var­ta­lo, lois­ta­va ää­ni sekä il­miömäi­nen me­lo­di­nen ja ryt­mi­nen lah­jak­kuus. This Is Itis­sa ei tans­si lop­puun ajet­tu kehä­raak­ki tai viih­de­ko­neis­ton ma­rio­net­ti. Jack­son määrää tah­din ja ko­reog­ra­fian. Hän puut­tuu pie­nimpään­kin yk­si­tyis­koh­taan, oli sit­ten ky­se as­ke­lis­ta, mu­sii­kin sä­vyistä tai la­vas­tuk­sen dra­maat­ti­ses­ta käytöstä. Jo lap­ses­ta as­ti esiin­ty­neenä hän tie­si mitä ha­lu­si. ”Tämän ta­kia­han me har­joit­te­lem­me”, Jack­son jak­saa tois­taa.
Ja tu­lok­se­na on se Fred As­tai­reen ver­rat­tu ”­ki­rur­gi­nen tark­kuus” tans­sias­ke­lis­sa. Val­ko­kan­gas­tans­si­jois­ta par­hain, As­tai­re, lä­het­ti ai­ka­naan Jac­kol­le on­nit­te­lut näh­tyään en­si ker­ran moo­nwal­kin…
Nyt Mic­hael Jack­so­nin nou­su ja tu­ho ovat vielä liian lä­hellä. Mut­ta yhtään en epäi­le, että sit­ten kun yli­lyön­nit ja skan­daa­lit ovat unoh­tu­neet, Jack­son tul­laan muis­ta­maan yh­tenä lah­jak­kaim­mis­ta ar­tis­teis­ta ja ido­leis­ta. (HB)
03/11/2009

Tekijät

Ohjaaja: Kenny Ortega
Pääosissa: Michael Jackson
Kuvaus: Sandrine Orabona
Musiikki: Michael Bearden

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy