Skandinaavidekkarin esi-isä ja –äiti, Per Wahlöö ja Maj Sjöwall, tulivat Hollywoodissa tutuiksi heti kultakautensa jälkeen.
Skandinaavidekkarin esi-isä ja –äiti, Per Wahlöö ja Maj Sjöwall, tulivat Hollywoodissa tutuiksi heti kultakautensa jälkeen. Lannistumattomasta Lukesta historiaan jäänyt ohjaaja Stuart Rosenberg tarttui tahtipuikkoon, ja odotukset olivat Ruotsissa korkealla.
Nyttemmin kokemus on vähintäänkin monitahoinen. En tätä aikoinaan nähnyt, joten aukaisin kotelon innoissani. Elokuvan taustalla olevat nimet sivuosia myöten loivat odotuksia.
Nämä lunastetaan elokuvan alussa. Tuskinpa koskaan on rikostutkimusta ja uhrien kohtelua kuvattu yhtä realistisesti ja tehokkaasti.
Väliosassa jatketaan skandinaavien realismin merkeissä, kun Martin Beckin perhe-elämän tavallisuus ja sen alla piilevä ankeus aukeavat. Walter Matthau ei tosiaankaan naureskele, mutta silti hän on perinpohjin väärä valinta rooliinsa. Hän joutuu koko ajan malttamaan tunneilmaisuaan, mikä johtaa jopa makaaberiin tunnelmaan.
Tätä syö myös sivuosien huikea näyttelijäkaarti. Kaiken huipuksi loppupuolen juonenrakentelu on jotenkin kummallista ja dramaturgisesti ontuvaa.
Tämä on lopulta hyvin erilainen poliisielokuva: puoleen väliin viisi tähteä ja lopussa vaivoin yhtä tähteä tarjoava draama. Levy jää kuitenkin taatusti kokoelmiini.
Kuva ja ääni toistuvat keskitasoisen levollisina. Ekstroissa traileri, julistegalleria ja kuvagalleria. (PS)