Ilmastonmuutos on tulossa.
Ilmastonmuutos on tulossa. Mutta ei niistä uumoilluista syistä, jos Roland Emmerichin mammuttifilmiä, kaikkien katastrofielokuvien äitiä, on uskominen. Auringonpurkaukset vain kehittyvät niin rajuiksi, että ne vaikuttavat Maa-planeettaan kuin mikroaallot. Kun pallon sisällä kiehuu, tulivuoret purkautuvat ja maankuori siirtyy. Syntyy ennennäkemätön tsunami, joka peittää kaiken veden alle.
Elokuva 2012 on ottanut nimensä Keski-Amerikan muinaisten maya-intiaanien kalenterin virheellisestä tulkinnasta. Sen mukaan Maata kohtaisi suuri katastrofi 21.12.2012. Mayoja ei voi syyttää huru-ukkojen höpinöistä. Maailmanloppu lieneekin peruutettu, mutta elokuvissahan mielikuvituksen on lupa jyllätä.
Emmerichin ohjaajakuvaa 2012 ei muuta. Se on suuren luokan viihdesampo, joka jyrää ja jytisee ja näyttää komealta. Niin komealta kuin hävitys ja täystuho voivat näyttää. Tanner tömisee ja aitaa kaatuu mahtavin ja mahtipontisin tehostein. Maailma, sellaisena kuin sen tunnemme, häviää manner toisensa perään.
Maapallon Atlantis
Loppupuolella, ihmiskunnan viimeisen toivon kohdistuessa valtaisiin, kelluviin 2000-luvun Nooan arkkeihin, elokuvakone jauhaa tehokkaimmillaan. Arkit ovat vaikuttavia näkyjä, kuin alukset 2001:Avaruusseikkailussa tai Tähtien sodassa. Niiden sisään filmintekijät rakentavat melko arkisia jännitystilanteita.
Emmerichin ongelmana on, että elokuvassa pitää efektien lisäksi olla näyttelijöitäkin. Täytyy keksiä heille jotain tekemistä ja mielellään myös taustatarina. Siksi John Cusack, avioeroisä ja tieteiskirjailija Curtis, saa painella ex-perheensä kanssa tulipalloja pakoon ja surffailla jättilaineilla. Myös Chiwetel Eijofor tutkija Helmsleynä jaksaa ällistellä kasautuvia todisteita siitä, että jotain muhii Yellowstonen kansallispuistossa, Mount Everestillä ja Kiinassakin. Suuri kertomus kutistuu simppeliksi ja likilaskuiseksi.
Sillä välin kun Yhdysvaltain musta presidentti, paremman roolin ansainnut sadan elokuvan veteraani Danny Glover, rukoilee varjelusta Valkoisen talon kappelissa, katsoja rukoilee armoa käsikirjoittajilta. 2012 -elokuvan suurin katastrofi on sen kankea, mitätön tarina.
Juoni törmäilee arvattavasta kliseestä toiseen, kun tekijöillä ei muuta pihviä ole tarjota kuin kaksi ja puoli tuntia dominopalikkaketjua, pilvenpiirtäjien ja muiden maamerkkien lakoamista.
Ohjaajan ja Harald Kloserin käsikirjoitus on alkeellinen ja kömpelö. Kuinkas tutkijahahmo päätyykin heilastelemaan presidentin tyttären kanssa? Helmsley myös sattuu olemaan yksi harvoista, joka on lukenut Curtisin Atlantis-teoksen. Ja kun Curtis leiriytyy lastensa kanssa Yellowstoneen, kappas kun vieressä onkin hallituksen salaisista suunnitelmista perillä olevan hörhön piraattiradioasema! Onneksi hörhö sentään on hölmöistäkin filmeistä nauttiva Woody Harrelson.
Voi kuvitella, miten näppärän seikkailun joku Spielberg olisi saanut lämmiteltyä täystuhon ja perhearvojen perverssistä keitoksesta. Emmerichin megamyllerryksessä on liikaa melua tyhjästä. (HB)