Film noir -henkinen dekkari yksityisetsivästä, joka saa vankilasta vapautuneelta nyrkkeilijäkorstolta yksinkertaiselta kuulostavan toimeksiannon paikantaa tämän stripparityttöystävä.
Film noir -henkinen dekkari yksityisetsivästä (Antonio Banderas), joka saa vankilasta vapautuneelta nyrkkeilijäkorstolta yksinkertaiselta kuulostavan toimeksiannon paikantaa tämän stripparityttöystävä. Keikka on lopulta kuitenkin hieman kimurantimpi kuten katsoja voi päätellä jo siitä että elokuva avaa mysteeriään takaumien kautta verisen dekkarin istuessa poliisin kuulusteltavana.
Omaperäinen jännäri käynnistyy tyylipuhtaana film noir -mysteerinä, muuntautuu vähitellen kieroutuneeksi fysiikan oppitunniksi ja intoutuu vielä loppuaan kohden miltei tieteiselokuvaksi. Kaikki tämä on jotenkin hyvin sopivaa sillä tapahtumat sijoittuvat ydinkokeiden ja avaruusolioiden kotisijoille Uuteen Meksikoon. Ilman itsesensuuria koottu tarina koostuu ennemminkin hilpeistä sketseistä kuin kerroksellisesta juonesta, mutta lopputulos on silti sulava ja riittävän yllätyksellinen kuljettaakseen elokuvaa eteenpäin. Vakavailmeiseksi toimintajännäriksi tämä on myös poikkeuksellisen hauska.
Big Bang -teorian värittämä dialogi on paikoin näppärää, joskin sankarin suuhun toisinaan turhan korkealentoista. Sivuosan Snoop Dogg on sitä vastoin hyvin kotonaan antaessaan oman panoksensa avaruusfysiikan opetukselle lyhyessä sketsissä. Pankin räjäyttää lopulta älyvapaa seksikohtaus, jonka kuluessa satunnainen tarjoilijatar iskostaa ydinfysiikan aakkoset sankarin pääkoppaan omaa kroppaansa havainnollistamisvälineenä käyttäen.
Kunnianhimoisesti sommiteltu kuva on visuaalisesti virkeä ja kokeellinen. Teknisiltä ansioltaan jälki edustaa keskikastia, mutta tavoitteena on ollut luonnollisen kuvan sijaan vanhan genren tyylitelty modernisaatio. Värit ovat kirkkaat, varjot ylitsevuotavia ja kohina on voimakasta. Antonio Banderasin kertojaäänen vetämä ääniraita on puhdas, omaperäinen ja rauhallinen olematta unelias. Johnny Marrin epämääräinen psykedeeliseksi rock-kitararaidaksi luonnehdittu musiikkiraitakin on hyvä. Ekstroissa ohjaajan ja tuottajan tietopitoinen kommenttiraita, hyvä joskin kovaluuloinen making of -kooste (19 min.) ja pari poistettuja/pidennettyä kohtausta (4 min.). (IJ)