Elämän ehtoopuolelle ehtinyt gangsteri Meyer Lansky tekee tiliä vaiheistaan sanelemalla elämänkertakirjaansa kuppilan nurkassa.
Elämän ehtoopuolelle ehtinyt gangsteri Meyer Lansky (Harvey Keitel) tekee tiliä vaiheistaan sanelemalla elämänkertakirjaansa kuppilan nurkassa. Tositarinaan pohjaava elokuva tuntuu valitsevan vaiheensa viitseliäästi ja kuvittavan näitä aina takaumia myöten kunnianhimoisesti. Silti mafian kirjanpitäjänä tunnetuksi tulleen miehen elämästä tähän mahtuu vain ohut siivu.
Keitelin osaavasti vetämät muistelut sukeltavat hyvin takaumiin ja jopa parivaljakon ympärillä pörräävät FBI-kuviot soljuvat palkitsevasti. Kokonaisuus ei lopulta koskaan leikkaa erityisen syvälle tai hätkähdytä kertomuksellaan, mutta taival on viihdyttävä. Elokuvaa on syytetty kliseiseksi, mutta kritiikki ei tällä kertaa ole täysin oikeutettu sillä Lanskyn tarina on itse asiassa monella tapaa innoitus monen kliseen taustalla — jopa Kummisetä-saagan Hyman Roth lainaa sivuja Lanskylta.
Asiallinen kuva on paikoin utuinen ja myös rajaviivat hohkaavat hetkittäin. Väritoisto on luontevan periodipatinoitua ja runsaasta kasvorasvasta huolimatta jälki on verrattain jäsentynyttä. Ilme jää keskikastiin.
Tiukan dialogivetoinen ääniraita iskee lujaa ja vyön alle. Jokaisen sanan perässä voi roikkua ja tunnelmaa työstää nyrkkiraudalla sopivan veriseksi mediumiksi.
Ekstroissa mainoshenkinen making of (9 min.) ja koosteet Harvey Keitelistä (4 min.) sekä yllättäen myös valomies Jim Plannettesta (5 min.). Lisukkeiden parasta antia onkin viimeksimainittu kooste elokuvien valaistuksesta vastanneen miehen tarinasta, joka tarjoaa enemmän ytyä kuin minuuttien perusteella uskoisi. (IJ)