Turisti sai paljon huomota ja hyvät ensi-iltakritiikit, mutta elokuvana se on paljon monisyisempi kuin aiemmin luettu antaa odottaa.
Turisti sai paljon huomota ja hyvät ensi-iltakritiikit, mutta elokuvana se on paljon monisyisempi kuin aiemmin luettu antaa odottaa.
Ruotsalainen, keskiluokkainen, kolmikymppisten vanhempien ja kahden pikkulapsen perhe hiihtää Ranskan Alpeilla. Idylli särkyy, kun hallitun lumivuöryn loppusumu iskee rinneravintolaan, ja isä sieppaa puhelimensa ja hanskansa jättäen perheen oman onnensa nojaan. Tästä tullaan vasta alkuasetelmaan: mikä on miehen rooli ja paikka? Vaimo alkaa jankata asiaa, ja hotellihuoneen oveen liimataan kanatarra. Lapset unohtavat koko jutun, vaimo alkaa kipuilla ja mies projisoi koko asian alitajunnan syvöereihin.
Turistin voima on siinä, että se menee ihmisen pinnan alle ja kuvaa syvätarkasti, miten ihminen kokee. Itsensä ja toiset.
Lopulta kyse on valheesta itseä kohtaan. Mies tunnustaa syntinsä, huijauksensa, pettämisensä ja itseinhonsa. Vietit kuitenkin vievät kaikkia. Jossakin vaiheessa täytyy hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.
Ruben Östlundia on verrattu Ingmar Bergmaniin. Vertailukohta on huono, sillä Östlund on enemmän tavallisessa arjessa kiinni. Bergman pyöri enemmän omissa ahdistuksissaan, jotka lähtivät luovan ihmisen traumoista. Östlund kuvaa ainakin nyt keskiliuokkaisia ihmisiä, joihin voi kuitenkin kuka tahansa samaistua.
Laadukas kuva ja ääniraita. Ekstroissa 12 min. dokumentti. (PS)