Oman puolison uskottomuuden käsittelemiseen on hankala valmistautua.
Oman puolison uskottomuuden käsittelemiseen on hankala valmistautua. Tilannetta ei lainkaan helpota totuuden selviäminen vasta puolison kuoltua.
Kuolleille kun ei puhua voi, on tapahtumasarja saatava kontrolliin luonnollisin keinoin. Pienissä ympyröissä aviorikoksen toinen osapuoli nimetään varsin pikaisesti.
Ingimundur joutuu käsittelemään hallitsemattoman määrän vahvoja tunteita kesken suruaikansa. Liikutaan skaalan voimakkaimmassa päässä: pettymystä ja vihaa, yksinäisyyttä. Vanhojen videonauhojen kelailu tuo mieleen muistoja, menneisyys rakentuu silmien eteen uudenlaisena.
Raskaiden tuntojen käsittelyn epäonnistuessa, Ingimundurin pahan olon kohteeksi joutuu miehelle rakkain, tyttärentytär Salka. Vaikka tytön antama hätäapu on näennäistä, suurimmat viisaudet rakentuvat viattoman lapsen päästä.
Silmä lepää islantilaisessa maaseutukuvassa. Tuttu juttu. Siihen ohjaaja-käsikirjoittaja Hlynur Palmason ei pitkää aikaa luota. Rytmiä rikotaan monin tehokeinoin. Palmason ottaa rohkeita kerronnallisia vapauksia. Teknisillä valinnoilla sekä epäloogisella kuvasijoittelulla ammennetaan sisältöön ytyä. Maaginen realismi kukoistaa, mystiikka ilmestyy pyytämättä. Vastapainoksi kamera jumittuu ja pitkät dialogit vellovat raskaiden teemojensa sisälmyksissä.
Rakkautta ja Anarkiaa -festivaali jatkaa arvokasta perinnettä islantilaisen elokuvan esittelyssä. (VA)