Nelson Mandelan omaelämäkertaan pohjautuva elokuva onnistuu piirtämään huikean rikkaan kuvan yhden miehen matkasta vallankumoukselliseksi ja rotusorrosta vapaan Etelä-Afrikan uusiksi kasvoiksi.
Nelson Mandelan omaelämäkertaan pohjautuva elokuva onnistuu piirtämään huikean rikkaan kuvan yhden miehen matkasta vallankumoukselliseksi ja rotusorrosta vapaan Etelä-Afrikan uusiksi kasvoiksi. Elokuva mahduttaa 2,5 tuntiin noin 80 vuotta elämää, joiden aikana käydään läpi hurja kirjo vaiheita ilosta suruun ja epätoivosta hyvitykseen. Laajasta skoopista huolimatta ote on iskevä, elävä, eikä lainkaan tavanomaiselle historian tapahtumien dramatisoinnille tyypillinen. Tämä on moderni jännityselokuva, joka lainaa vaiheensa uskollisesti Mandelan muistelmista. Lähteen luonteesta huolimatta kerronta ei myöskään vaikuta lainkaan ylisiloitetulta tai seremonialliselta.
Mykistävän kauniilla audiovisuaalisella kuosilla armoitettu elokuva toimii komeasti kaikilla rintamilla, mutta yksi suurimmista onnistumisista on Idris Elban roolisuoritus pääosassa. Elban vakain ottein luoma Mandela tuntuu uskottavalta maailmalla nähtyjen uutiskuvien valossa — ja yllättävänkin inhimilliseltä niiden takana. Aikaisemmin mm. Pacific Rim -rymistelyssä presidenttinä nähty mies raapustaa tällä roolilla puumerkkinsä elokuvahistoriaan, vaikka palkintopystit ovatkin menneet sivusuun.
Maailmalla enimmäkseen keskinkertaisia arvosteluita saanutta elokuvaa on arvosteltu mekaaniseksi ja karkeakätiseksi dramatisoinniksi, joka yrittää ahtaa liikaa tapahtumia mukaan keskittymättä historiallisesti merkittäviin tapahtumiin kunnolla. Kritiikki tuntuu oudolta, sillä tekijöiden tavoitteena tuntuu tässä olleen historian suurten linjojen kertaamisen sijaan uskottava henkilökuvaus, ja tässä päästään aivan iholle asti. Elban väkevä tulkinta välittää miehen mietteet hyvin — hillitysti, uskottavasti ja toisinaan musertavan tukahdetusti. Oscar-voittajalta vaadittu itkupotkuraivari-vuodatus tästä puuttuu, mutta sen sijaan tarjolla on luonnollisen vetoava ja hieman tulkinnanvaraakin jättävä suoritus. Karkeakätinen tai rautalangasta väännetty eivät myöskään ole ensimmäiset adjektiivit, jotka ohjaustyön kohdalla tulevat mieleen.
Tämä on komea, koskettava ja liikuttava kuvaus miehestä, ajasta ja miehen vaikutuksesta aikaansa. Elokuva luo uskoa, että lohduttomaltakin tuntuvien tilanteiden ratkaisut ovat mahdollisia vaikka ne tuntuisivat kuinka toivottomilta. Tältä osin elokuva toki antaa ruusuisen kuvan tapahtumien kulusta, sillä muutos ei tapahtunut yhdessä yössä tai ilman ylilyöntejä, mutta aiheen käsittelyä ei silti käy moittiminen. Väkevä elokuva, ja vaikuttavan henkilökohtainen tutkielma.
Elokuvan kaverina kannattaa vilkaista myös Jennifer Hudsonin tähdittämä "Winnie Mandela", joka täydentää kivasti kertomusta toisenlaiselle tielle päätyneen puolison tarinan kautta. Tässä tavanomaiseksi biografiaelokuvaksi tyytyvässä filmatisoinnissa Mandelana nähdään Terrence Howard, jonka suoritus tuntuu Idris Elban vedon jälkeen kovin vanuttuneelta. Myös Clint Eastwoodin "Invictus" mahtuu hyvin samaan sarjaan kertomalla kansakunnan eheyttämisestä rugbyn kautta Mandelan presidenttikauden alussa. Myös Eastwoodin sinällään erittäin elegantti ja hiottu draama kalpenee lopulta nyt käsillä olevan elokuvan rinnalla vaikka pääosassa nähdäänkin peräti Morgan Freeman.
Erinomainen, lähes täydellisen terävä kuva luotaa komeasti lavastettua miljöötä tyylikkäästi. Maisemakuvat ovat toki kauniita, mutta eniten anti loistaa kaupunki- ja vankilakuvissa. Kertakaikkisen komea ääniraita osaa hyödyntää musiikkia ja tehosteita tunnelmien tulkkina. Lopputeksteissä kuultava U2:sen Golden Globe -palkittu tunnari on kaunis, mutta vielä suuremman vaikutuksen tekee Alex Heffesin musiikkiraita, joka kantaa tapahumia surusta iloon tahdikkaasti.
Ekstroissa mielenkiintoinen making of (20 min.) ja koosteet ääniraidasta (8 min.), tuotantosuunnittelusta (8 min.), meikkauksesta (9 min.), erikoistehosteista (8 min.). (IJ)