Yksin merille lähtenyt purjehtija herää veneensä kylkeen törmäävään rahtikonttiin.
Yksin merille lähtenyt purjehtija (Robert Redford) herää veneensä kylkeen törmäävään rahtikonttiin. Uskottavan vähäeleinen elokuva seuraa kuinka yksinäinen mies käy läpi vaadittuja toimia selviytyäkseen kotiin. Törmäyksessä syntynyt reikä on paikattava, vesi pumpattava pois, radio kuivatettava ja välillä on myös syötävä, juotava ja nukuttava.
Täysin ilman dialogia etenevä elokuva pyrkii luomaan tuntua kädenmitan päässä vaanivasta tuhosta, jonka torjuminen vaatii yksinäistä puurtamista ja oikeiden asioiden tekemistä oikeaan aikaan. Tältä osin ennenkuulumattoman vähäeleinen anti on mielenkiintoista ja herättelee myös katsojan omia ajatuksia siitä miksi mitäkin tehdään ja mitä itse tilanteessa yrittäisi tehdä. Aivan kaikki miehen tempaukset eivät näin maakravun näkökulmastakaan tunnu mielekkäiltä, mutta valtaosin toimet pysyvät uskottavina. Tarinan myrskyt vievät elokuvan kuitenkin spektaakkelinomaisille linjoille, jotka ihastuksen sijaan ovat omiaan luomaan ihmetystä ja epäuskoa.
Robert Redfordille kirjoitettu tarina vetosi näyttelijään uudenlaisena haasteena ja mahdollisuutena heittäytyä taas pitkästä aikaa toisen ohjaajan vietäväksi. Kokonaisuus maistuu hyvin paljon Tom Hanksin tähdittämältä Cast Awayltä, joskin myös yhtäläisyyksiä Sandra Bullockin avaruuden selviytymistaisteluun elokuvassa Gravity on runsaasti. Kokonaisuutena tämä on hiljaisen meditoiva kertomus eloonjäämistaistelusta, joka suhtautuu samalla pulssilla vuotavaan aukkoon veneen kyljessä kuin papupurkin avaamiseen. Lopputuloksena ei ole hengästyttävä elokuvaelämys, vaan kevyesti ajatuksia stimuloiva eksistentialistinen essee. Kolmas tähti tulee rohkean ennakkoluulottomasta ja sinällään hyvin toteutetusta ratkaisusta rakentaa kertomus yhden — käytännössä vieläpä mykän — hahmon varaan.
Terävä ja läpeensä vakaa kuva piirtää miljöönsä elävästi. Myös tehostemeri on viimeistä pisaraa myöten uskottava. Elokuvan musiikkiraita palkittiin peräti Golden Globella, mutta syitä tällaiseen kunniamainitaan on vaikea ymmärtää vaikka anti onkin minimalistisen soljuvaa ja häiritsemätöntä. Tehosteet toimivat sitä vastoin vahvasti, ja erityisesti uppoavan veneen kajuutassa syntyy tunnelmaa. Suppeissa ekstroissa kolme noin neliminuuttista koostetta elokuvasta, ohjaasta ja Redfordista. (IJ)