Kahdessa ajassa viihtyvä oikeussalidraama seuraa juutalaisvainoja Kaliforniaan paenneen Maria Altmanin taistelua natsien viemän tätinsä muotokuvan takaisinsaamiseksi.
Kahdessa ajassa viihtyvä oikeussalidraama seuraa juutalaisvainoja Kaliforniaan paenneen Maria Altmanin (Helen Mirren) taistelua natsien viemän tätinsä muotokuvan takaisinsaamiseksi. Kimurantiksi vyyhdin tekee se, että yksityiskodista ryövätyn taulun maalaaja on Gustav Klimt ja teos on ehtinyt sodanjälkeisinä vuosina nousta "Itävällan Mona Lisaksi".
Tositapahtumiin perustuva elokuva kertaa vuonna 1998 alkanutta oikeudenkäyntiputkea, ja valottaa siinä sivussa takaumien kautta myös vuoden 1938 tapahtumia Wienissä. Kiehtova tarina on dramatisoitu napakasti ja kahden aikakauden puitteet on niin ikään luotu taloudellisen uskottavasti. Kuvaus on kaikesta päätellen myös verrattain uskollinen tositapahtumille. Sekä natsien pakoilussa että oikeussalikoukeroissa on tenhoa, eivätkä askelmerkit aina mene hollywoodmaisen kätevästi. Kerronnallisesti ote on paikoin viipyilevä, mutta tarina kestää sen.
Levyn dokumenttiaineistosta päätellen Helen Mirren on kuin ilmetty Maria Altman, jonka mutkattoman leikkaava maneeri yksistään tekisi tästä virkistävän tuttavuuden. Altmanin sisarenpoikaa ja lakimiestä näyttelevä Ryan Reynolds luo niin ikään uskottavan epävarman miehen, joka häilyy jossakin ambulanssinjahtaajan ja vastahakoisen ristiretkeläisen välimaastossa, mutta ottaa yhtäkaikki niskalenkin vastoinkäymisistä. Itävallan valtion edustajat elokuva asettaa yllättävän henkilökohtaiseen rooliin puremaan hammasta ja kärsimään elokuvallisesti vääjäämättömästä tappiostaan. Ikään kuin kyse olisi henkilöiden välisestä kanteesta. Valinta vaikuttaa helpolta kliseeltä, mutta ehkä sille on myös perusteita tosipohjassa.
Puitteiltaan elokuva on komea, varsinkin 30-luvulla liikkuessaan. Elokuvan periodikuvausta olisikin mielellään nähnyt enemmän ja oppinut samalla lisää tarinan keskiössä olevasta Bloch-Bauerin suvusta. Suhteessa periodiosien tarjoamaan kiehtovaan kuvaukseen jää 90-luvulle sijoittuva arvattavampi oikeudenkäyntitaival hieman kuivaksi ja mekaaniseksi hyvitystarinaksi.
Hyvitystarina maistuu lopulta hieman karkeakätiseltä tutkielmalta menneisyyden vääryyksien oikaisemisesta, mutta elokuvan ehdoton vahvuus on, että se herättää ajatuksia puolesta ja vastaan. Tarinalle elokuvassa asetettu kehys toimii, mutta täysin ei voi välttyä lopputekstien tuomalta sivumaulta, että 100 miljoonan shekki ja taulun päätyminen yksityisen keräilijän kokoelmiin ei ehkä sittenkään ollut laastari oikeaan paikkaan. Jos maalauksen malli, maalauksen tilaaja, taiteilija, aikalaiset, nykyitävaltalaiset ja suvun eloonjääneet jäsenet muodostaisivat tarinan valamiehistön, mikä olisi oikeuden päätös? Hyvä, ajatuksia herättävä kokemus.
Erityisesti periodijaksoissaan upea kuva on värikylläinen, vakaa ja ilahduttavan terävä. Napakka ääniraita pitää otteessaan erityisesti elegantin musiikkiraitansa avulla. Ekstroissa kommenttiraita, making of (24 min.) ja taulun tarinan ansiokkaasti kertaava kooste Neue Gellerie -gallerian lehdistötilaisuudesta (13 min.). (IJ)