Nuorison mieliä 1990-luvun puolivälissä muokannut ja pysyvästi syövereihin painunut MTV3:n Jyrki-ohjelma kuopattiin tuotantonsa hintavuuden vuoksi muutamassa vuodessa.
Nuorison mieliä 1990-luvun puolivälissä muokannut ja pysyvästi syövereihin painunut MTV3:n Jyrki-ohjelma kuopattiin tuotantonsa hintavuuden vuoksi muutamassa vuodessa. Kymmenen vuotta ensilähetyksen jälkeen Filmiteollisuus on koostanut suosikkipläjäyksiä myös DVD-muotoon. Sen suurempaa suosiota uusiojulkaisut eivät saaneet kuluttajien käsissä, mutta hankintaperustelu moisille kummajaisille on ainakin 1990-luvun nuoruutensa eläneiden hyllyjen etkoviihdykkeinä olemassa.
Yli kymmenen vuotta myöhemmin, monet orkestereista ovat saavuttaneet merkittäviä jalansijoja jopa kansainvälisellä tasolla. Waltarin silloinen maailmanvalloitus naurattaa jälkikäteen, mutta Kärtsy Hatakan esitys perustelee tunteen, jonka vuoksi aikoinaan moni mahdolliseen valloitukseen saattoi uskoakin. Kärtsyn tukka ei ole muuttunut miksikään.
Sub-Urban Tribe soi akustisena lempeästi. Vastaavanlaista valmiiksi pureskeltua, muka vaihtoehtoista musiikkia tuo ajanjakso oli täynnä, Yhdysvalloissa sille tuntuu olevan tilausta edelleen.
Nuori JS16 fiilistelee turkulaisräppiklaaninsa Kevyt Jeen kera playback-esityksenä. Jorauksen aste on laimeusasteikolla
pohjakosketus. Akustisesti performanssin antava CMX ärsyttää runoudellaan siinä missä on tehnyt vastedes. Esiintyminen on kankeaa ja se ei peity soitossa.
Hausmylly-trion vaatetus on humoristisuudessaan hieno peilaus ajasta. Toivoisi, että kyseessä olisi tahallisesti hupaisa playbackshow, mutta kyllä ylös nostetut sammarit, teipattu lätkäkypärä ja Kerava-palmikot moisessa herkistelyssä nostaa suupielet väkisin hymyyn.
Juustopäät saa suurta plussaa esityksestään, joka edustaa punkrockia enemmän kuin yksikään tämän hetken televisioon valmisteltu klikin kanssa huorattu esiintyminen. Tempo heittelee laidasta laitaan ja soitto on heikompaa kuin yhdelläkään nykyään studioon (puhumattakaan tv-studioon) päästetyllä apinalaumalla.
Linjaansa hiukan muuntanut Egotrippi todistaa olleensa jo 1995 kelvollinen, vähintäänkin kehityskelpoinen, rockorkesteri. Yhtyeestä edelleen kuuluva soiton lempeys on ollut mukana jo alkuaikojen renkuttelussa.
Neon 2 esittää levyllä 'Hattu täynnä tähtiä' -laulun, unohtuneen paljastuksen sävelkynän heikkoudesta suurimpien karaokehittiensä ulkopuolelta. Jussi Rainion puvustuksesta vastaava taho joutaisi rangaistavaksi synneistään edelleenkin. Rikos ei vanhene. Movetron piiloutuu taustanauhaesityksessään piuhattomien Alesiksiensa taakse luottaen Päivi Lepistön vetovoimaan. 1990-luvun rehdimmästä päästä ollut trio näyttää musiikiltaan eikä edes naurata liiemmin. Liekö se viihteen kannalta hyvä merkki?
Yö esittää uutta menestyskauttansa enteilevän massiivisen "Sua muistoistani pois en saa" -kappaleen. Olli Lindholmin sietämättömän rumasti soiva ääni korostuu kaiuttomassa paljaassa studio-livessä. Toinen suurorkesteri, Don Huonot eli kulta-aikaansa. Mustavalkoiseksi efektoitu "Sininen yö" toimii edelleen hienosti. Absoluuttisen nollapisteen kokeilunhalu oli nostanut Rovaniemen pojat jo tunnetuksi vaihtoehdoksi. Näsäviisauden ja tekotaiteellisuuden syytöksiä jaellessa on muistettava Absojen tehneen alallaan tinkimätöntä pohjatyötä käsittämättömän pitkän ajan. Tommi Liimatan tapa luoda tunnelma minimalismillaan toimii.
Karkkiautomaatti lähenee soitannossaan Juustopäiden kohkausta, Janskun persoonallisuus laulunrakentajana ja yhtyeenjohtajana oli havaittavissa jo teinivaiheessa.
Ultra Bra esittää ensialbumiltaan "Ken Saro-Wiwa on kuollut" -sävellyksen. Yhtyeen ehdottomuus tulee esiin jo nuoruuden vimmaisessa tulkinnassa. Viimeistään UB todistaa sen, että tähänkin aikaan on kuultu merkittävää kotimaista menestysmusiikkia oli se sitten kuinka toiseen aikaan sidottua tahansa. Aikakone ei ole enää yhtä smooth, joskin hengissä. Levyn päälle neonturkeissa heiluva kvartetti on hiukan tyylikkäämpi comebackin myötä, josko sitten tulevaisuus sen todentaa.
Kestoinhokki Suurlähettiläät raivostuttaa ensi sävelestä lähtien. Onneksi skip-nappula on olemassa myös tällä levyllä. XL5 riehuu kauniina petona järisyttävissä yläruumista paljastavissa halpishallien kauppaamissa toppatakeissa. Myötähäpeä lienee ainoa havaittavissa oleva tunne.
Andy McCoy heittää hyvät legendat esittäessään 12-kielisellä akustisella kitaralla 'Wild Horses' -balladia. Vaasalaisen Klamydian junttipunkki oli jo saavuttanut suurimman suosiohuipun, se kuuluu myös sujuvassa yhteissoitossa. Omaleimainen soundi perustuu Vesku Jokisen murteeseen ja ääliömäisiin lyriikoihin.
Unohtuneelle osiolle sijoittuva Soop de loop, Mari ja Minttu Vesalan sekä Raymond Ebanksin trio, soi tyylillä moniin radiopoppista tehneisiin aikalaisiin verrattuna. Clauden tähdittämä 69 Eyes soitti vielä järkevää katurokkia sittemmin kuvioihin tulleen väkinäisen muka-gootti-muka-hevin sijaan. Kamala lopputulos tässäkin, mutta siedettävyysaste on korkeampi.
Mielipideasioista kiistelemättä, J.Karjalaisen esitys Electric Saunansa kanssa on maailmanluokkaa. Karjalainen on ajattomuudessaan tyylin jättiläinen, yhtyeensä ei tuumaakaan perässä. Hyvää live-soundia ei ollut nopeassa Jyrki-meiningissä helppoa saada aikaan, Karjalainen tekee sen sähköisestikin.
Pelle Miljoona & Rockers uppoaa toisiin kolinallaan ja asenteellaan, kyseenalaistajansa vaativat tulkinnalta ja sävellyksiltäkin jotain. Jyrkin mv-esitys antaa molemmille vaihtoehdoille hyvät perusteet.
Harva muistaa nuo hassunhauskat sitruunat. Seestyessään suomalaisittain kuninkaallisten luokkaan noussut Lemonator-yhtye oli alkujaan varsin ärsyttävä voimapopyhtye. Supperheads-yhtyeen ensiaskeleita herkkispoppiin osoittaneesta hipelöinnistä ei jäänyt historiaan muuta kuin Kimmo Valtasen nimi. Stemmalaulujen treenaaminen olisi pitänyt televisioesiintymistä ajatellen hoitaa kunnialla.
Ismo Alangon esitys Depeche Moden jalanjälkiä talsien toimii, kuten oletettavaa onkin, vaikka ei aivan liveltä kuulostakaan.
Sellokvartetti Apocalyptican alkutaipaleet otettiin "Enter Sandmanin" turvin noihin aikoihin, hyvin materiaali puskee uudessa ajassakin.
Yleisön vaatetusta ja tyyliseikkoja vakoillessa viimeistään huomaa, miten aika muuttaa muistoja. Pukeutuminen normaalikansan keskuudessa on ollut tuulipukua vielä muisteltua myöhempään. Jyrki-tunnarin pärähtäessä on myönnettävä pienen nostalgianväreen hiipivän jonnekin ihon alle.
Haastattelut, joita on sentään saatu valita lukuisista tunneista, eivät yllä journalismin alhaisimmallekaan tasolle. Katja Ståhlin, Minna O:n, Mikko Silvennoisen ja Pizza Pekkarisen kaksikymmentä valittua haastista perustuu liialliseen fanitukseen, lapsellisuuteen tai rocktoimittamisen matala-aitaisuuteen alentuvat ihmisparat eivät onnistu saamaan useissakaan haastattelutilanteissa tyhjistä artisteista mitään irti. Vai mitä mieltä voi olla Pekkarisen legendaarisesta Andy McCoy -haastattelusta. Karismaattisista vieraista irtoaa tekstiä toki vaikka toimittamatta. YUP-insertti Tavastian edestä tuo mieleen MoonTV:n tuhannet haastattelut halpuudessaan.
Kuvanlaatu on tuttua, siltä ei osaa enempää odottaakaan. Aika näkyy ruudulla. Stereoraita heittelehtii esityksen mukaan, monet elävistäkin esityksistä toimivat miksauksensa puolesta kummallisen hyvin. Jälkityö on mukiinmenevää. (VA)