Moniulotteinen kuva yhdeltä aikamme merkittävimmistä ohjaajista käsittelee rakkauden muotoja laajalti.
Moniulotteinen kuva yhdeltä aikamme merkittävimmistä ohjaajista käsittelee rakkauden muotoja laajalti. Kulttuurien väliset eroavaisuudet, nöyryytetyksi ja petetyksi tulemisen käsitteleminen, fantasiat, puhumattomuus, rakkauden käsikirjan sisällysluettelo. Raskasta aihetta ei helpota runomuotoon kirjoitettu, ja siinä esitetty teksti. Vain harvoin miehen ja naisen suhdetta käsittelevä elokuva sisältää näin rikkaan sisällön ja vahvan kerroksellisuuden.
Joan Allenin esittämä poliitikon vaimo, amerikkalaistunut irlantilaisrouva rakastuu intohimoisesti ensisilmäyksellä itseään tyrkyttävään libanonilaistarjoilijaan (Simon Abkarian). Painotus näiden kulttuurien väliselle rakkaudelle tuodaan esiin korostetusti. Taustalla avioliitto on näyttänyt rakoilevan jo aikapäivät.
Perheen siivooja (Shirley Henderson) toimii ulkopuolisena tarkkailijana, eräänlaisena koossapitävänä kertojana. Sam Neill poliitikkona luo tyhjentävästi yksinäisen miehen henkilökuvan. Työn ja yksityiselämän välisen tasapainottelun hankaluudet tuhoavat avioliittoa nakertaen.
Älyllisesti haastava, kerronnaltaan rönsyilevä, dialogiltaan raskas tyylilajisekoitelma saisi kerätä potentiaalisia katsojia taide-elokuvapiirien ulkopuolelta. Pitkähköt kohtaukset ravintolan tiskihuoneessa lähentyvät rap-lyriikan rajoja. Teksti poukkoilee kauniin klassisen runouden ja modernin katutekstin välillä.
Puhe korostaa kovia konsonantteja. Tilat kuuluvat rehellisinä. Tekniikat vaihtelevat, ajatus leikkauksessa samoin. Hidastukset, kuvien jättäminen välistä, crossfadet, filmien eroavaisuudet luovat kaikki yhtä kokonaista, runollista, ajatusta. Ekstroissa laadukkaita haastatteluita sekä taustasähellystä kuvauspaikoilta. (VA)