Maailman ensimmäinen hyvin toteutettu robotti- tai oikeastaan kyborg-elokuva sai alkunsa ohjaaja James Cameronin kuumehouruisessa päässä roomalaisessa hotellissa.
Maailman ensimmäinen hyvin toteutettu robotti- tai oikeastaan kyborg-elokuva sai alkunsa ohjaaja James Cameronin kuumehouruisessa päässä roomalaisessa hotellissa. Menestystä avitti myös pakollinen kahdeksan kuukauden viivästyminen, kun Arnold Schwarzenegger joutui tekemään Conanin jatko-osaa. Cameron sai piirtää käsikirjoituksen kuva kuvalta, ja normaali kiire jäi pois. Nälkäkin auttaa: Cameron on kertonut syöneensä äidin lähettämien McDonalds-alennuskuponkien avulla pari hampurilaista päivässä.
Olen nähnyt elokuvan varmaan kymmenen kertaa ja vasta nyt huomasin, että ensi-illasta poiketen lopputeksteissä on kunnianosoitus Harlan Ellisonille. Kirjailijan kuuluisimmat teokset lienevät A Boy and His Dog ja I Have No Mouth, and I Have to Scream. Kuumapäisen miehen maineessa oleva kirjailija pillastui, kun kuuli Cameronin kehuneen kahta Ellisonin The Outer Limits -televisiosarjan jaksoa vahvoiksi vaikutteikseen.
Vaikka aiempi Ultimate edition tuntui kolmine käsikirjoituksineen ja kehystyskelpoisine valokuvineen ylittämättömältä, niin vain uusi tekniikka on saanut hiottua tätäkin rakeisena herkälle filmille kuvattua klassikkoa. Alkutekstit lupaavat ehkä enemmän kuin itse elokuva, mutta tarkkuuden ero on suuri. Trikkien viehättävä alkeellisuus erottuu aiempaa selvemmin. Lopun matte-tausta on yhtä kammottava kuin ennenkin. Aina yhtä ankeuttavasti soivaan ääniraitaan on saatu parempi dynamiikka. Ekstroissa on 34 min. dokumentit ja seitsemän poistettua kohtausta kommentein (10 min.). (PS)