L.M. Alcottin klassikkoromaanin uusi filmatisointi luo modernin periodidraaman, joka tuntuu uskolliselta molemmille aikakausille.
L.M. Alcottin klassikkoromaanin (1868) uusi filmatisointi luo modernin periodidraaman, joka tuntuu uskolliselta molemmille aikakausille. Visuaalisesti pakahduttavan kaunis ja mahdottoman huoliteltu elokuva kuljettaa neljän lähes isättömän vaan ei kompassittoman tytön tarinoita hengästyttävällä tahdilla.
Ilman tarinan tuntemusta ennakolta elokuva vaatii katsojaltaan paljon: huomio ei saa herpaantua hetkeksikään tai katse unohtua liian pitkäksi aikaa maagisiin joulukorttimaisemiin tai muutoin tarinasta menee ohi monta riviä ja piruetti avautuu nihkeästi. Elokuva maistuukin kirjansa ahmineelle yleisölle tehdyltä uudelta kuvitukselta, joka osaa kaikki nuottinsa kuin apteekkari hyllynsä, mutta ei aivan osaa antaa nuottien hengittää.
Reunojaan myöten täyteen katettu elokuva on kaunis, mutta ankara annos periodisatua. Näyttelijäsuoritukset ovat elävän uskottavia, mutta tarinan tempo tuntuu pakottavan kaikki kapeisiin lokeroihin. Pääsyyllinen tähän on monessa ajassa etenevä epäkronologinen kerronta, joka leikkaa tapahtumia yhteen liki armottomasti miksaten. Erityisen vaikeaksi ajanjaksojen vuorottelun tekee se, että hahmot vaikuttavat olevan erehdyttävän samanikäisiä kaikissa jaksoissa, mikä lisää kognitiivista kuormaa tarinan tulkitsemisessa. Itse kirja on kronologinen, joten tämän kikan olisi voinut jättää elokuvassa käyttämättä.
Räikein esimerkki kronologisesta saksimisesta on Bethin kuolema. Kirjassa Beth selviää tulirokosta ja kuolee paljon myöhemmin, mutta tässä kuolema näyttää olevan seurausta kuumeesta. Ja hautajaisia puolestaan seuraa kohtaus, jossa Beth on taas elossa. Silputtu kerronta kyllä palkitaan elegantissa loppukohtauksessa, jossa kaikki palaset loksahtavat paikoilleen ja epätietoisuus vaihtuu komean sanattomasti rauhalliseen selvyyteen. Silputtua kerrontaa voi myös perustella ohjaaja-käsikirjoittaja Gerwigin halulla kääntää tarinan fokusta kirjailijan omaan todelliseen elämään sepitteen sijasta, missä assosiatiivinen leikkaus on ehkä auttanut, mutta kokeilu on hieman liian haastava.
Elokuvassa on paljon mistä pitää, eikä yksittäisiä palasia olisi voinut paremmin tehdä. Puvut ja lavasteet ovat lumoavia, näyttelijäsuoritukset virheettömän eläviä, roolihahmot vetoavia, ja tarinakin kiinnostava. Silti kokonaisuus jää harmillisen levottomaksi palapeliksi, jonka inhimillisyys ja paino avautuvat vain vaivoin. Odotuksiin nähden kyseessä on siis lievä pettymys, jonka palasia on mahdotonta olla ihailematta, mutta kokonaisuudesta on vaikea pitää siinä määrin kuin etukäteen odotin.
Kokonaisuus on sekavasti tarjoiltu sarja upean uskottavia kohtauksia, jotka pitää vain ottaa sisään todistusaineistona ja järjestää mielessään lopulta jokseenkin loogiseksi kokonaisuudeksi. Tämä on neljän tähden palapeli, jonka ohjaaja on koonnut tarkoituksellisen epätavalliseksi leikekirjaksi. Lopputulos, kaiken aineiston esittely jälkeen, on kuitenkin mielenkiintoinen. Kaikesta levottomuudesta nousee näppärä ja itsevarma loppukaneetti, jota ei ilman aiempaa sekavuutta ehkä arvostaisi.
Upea kuva on väritoistoaan myöten virheettömästi periodiin viritetty ja kauttaaltaan ihastuttavan terävä ja huoliteltu. Jälki on sekä taiteellisesti että teknisesti virheetöntä.
Myös ääniraita on onnistunut. Kauniin rauhallisesti soljuva musiikkiraita luo illuusion, että hektisesti avautuvat tarinan vaiheet itse asiassa etenevät hallitulla tempolla. Dialogi välittyy elävästi ja tarkasti, ja tilaisuuden tullen myös periodimiljöö täyttää tilan uskottavasti.
Ekstroissa meikkaustestejä (3 min.), mainoshenkinen kooste kuvauksista (3 min.) ja sarja koosteita tarinasta sekä sen merkityksestä (13 min.), elokuvan ilmeestä (9 min.), ohjaajasta (9 min.) ja Alcottien perheestä (10 min.). Ekstrojen helmi on koosteista viimeinen, joka esittelee paitsi Alcottien oikean talon myös tarinan tosipohjaa. (IJ)