Bergmanin kreikkalaisista draamoista vaikutteita saanut kostotarina maustetaan shakespearelaisin yrtein.
Bergmanin kreikkalaisista draamoista vaikutteita saanut kostotarina maustetaan shakespearelaisin yrtein. Jo Seitsemäs sinetti osoitti Bergmanin kyvyt keskiajan kuvaajana. Maalattia ja avotuli tuntuvat fyysisen todellisilta elementeiltä. Toisaalta puhtaan pahuuden ongelmat – tai hemmoteltujen kakaroiden keekoilut ja vanhempien omistushalu — eivät riipu aikakaudesta. Elokuva vaikutti vahvasti myös kauhugenreen. Wes Craven siirsi tapetun tyttären ja vahingossa paljastuvien tekijöiden tarinan nykyaikaan Last House on the Left- teoksessaan. Mielenkiintoinen yksityiskohta: ennen kostoaan Max von Sydow kylpee vihdan kanssa. Näin Ruotsissakin ennen muinoin, enää ei tätä kulttuuria ole. Voitti ulkomaisen elokuvan Oscarin.
Laadukas mustavalkokuva, vain muutamassa otoksessa näkyy selvää rakeisuutta. Selkeä ääniraita. Levylle ei ole tallennettu ekstroja.