Sampo on erikoinen kulttuurihistoriallinen tapaus, sillä se on ilman muuta neljän tähden kokemus, mutta tavalllaan aika kehno elokuva.
Sampo on erikoinen kulttuurihistoriallinen tapaus, sillä se on ilman muuta neljän tähden kokemus, mutta tavalllaan aika kehno elokuva. Joka tapauksessa on selvää, että lukuisat Tolkien-intoilijat tervehtisivät tätä ilolla, josta siitä tietäisivät. Varsinkin kun uuden DVD-laitoksen voi katsoa englannin tekstein, vaikka nousevan ja laskevan painon trokee on englanniksi liki mahdoton kääntää.
Kalevala on suomalaisille uniikki. Se on maailmalla arvostettu kansalliseepos, jonka tapahtumat kaikki suomalaiset tietävät, mutta harva on vapaaehtoisesti lukenut. Jokainen on kuitenkin hyvin tarkka siitä, millainen Kalevalan maailma on. Siksi venäläisten Sampo tyrmättiin Suomessa. Kalevalassa tärkeä muna voisi hyvin symbolisoida tätä eroa. Fabergén munat olivat pietarilaisista hienouden huipentuma, kun niitä takoneet suomalaissepät taisivat pitää niitä aivan kitschinä.
Meitä suomalaisia ei voi oikein kukaan ymmärtää. Emme olleet viikinkejä. Emme slaaveja, emme skandinaaveja. Kieli poikkesi Euroopan valtakielistä.
Kun venäläiset halusivat aloittaa yhteistyöprojektin tsuhnien Kalevalasta vain reilu kymmenen vuotta toisen maailmansodan jälkeen, tuhansia vuosia vanha henkinen rautaesirippu oli välissä. Aikanaan suomalaiset tyrmistyivät venäläisrahotteisen Sampon nähtyään. Reilu viisikymmentä vuotta myöhemmin siitä voi kuitenkin olla innoissaan. Ennen kaikkea siksi, ettei sitä juuri ole nähty.
Vain suomalainen osaa katsoa suomalaista. Oikein tai väärin. Kun esimerkiksi Tolkien innostui Kalevalan verevistä hahmoista, hänen alkukielellä ääneen lukemansa muuttui tuleviksi haltiakieliksi, joita me emme juuri suomalais-ugrilaiseen kieliperinteeseen yhdistäisi huolimatta kirjailijan kielitieteilijän pätevyydestä. Tolkien lainasi kuitenkin ydinasiat: musiikin taikuuden, taonnan tärkeyden ja noituuden.
Kun venäläiset ammensivat samasta altaasta myöhemmin, he näkivät sadun, eivät unenomaista myyttiä, edes tarua. Sammosta tuli lievästi väkivaltainen miekka ja magia –lajityypin elokuva, jollaista suomalaiset eivät olisi ikinä osanneet tehdä. Genre-elokuvat ovat meillä harvassa, mutta venäläinen romantikko näki seikkailulliset ja yliluonnolliset elementit. Maailman luominen, puolijumala-Väinämöisen nolo Aino-seikkailu ja Kullervon kova kohtalo sivuutettiin.
Lemminkäisen ja Ilmarisen Väinämöisen avulla tekemä Pohjanretki riittää kuitenkin siihen, mihin ohjaaja Ptushko pyrki. Neuvostoliiton pitkää fantasiaperinnettä kunnioittava, trikkikuvausten ja visuaalisen karkkimaalailun naiivin uljas tuote luotiin siinä missä Kalevalassa maailma luodaan linnunmunasta. Lapsenomaisella innolla.
Elokuva on epätasainen, visuaalisesti tyylikäs. Se sortui kuitenkin eniten tuotannollisiin ristiriitoihin. Se kuvattiin eri kuvasuhteisiin, mikä lisäsi jäykkyyttä. Kun vain Väinämöinen oli suomalainen, Neuvostoliiton eri osista haalitut näyttelijät joutuivat keskittymään ohjaajan tarkkoihin komentoihin, kuinka suuta liikutellaan kaikkien mahdollisten dubbausten takia. Tämä tavallaan luo tyyliin absurdia viehättystä.
Elokuva on luultavasti maailmalle levinnein suomalaisaiheesta Suomessa tehty elokuva. Sitä tosin kuvattiin Heinolan, Kuusamon ja Seurasaaren lisäksi Laatokalla ja Äänisjärvellä. Ja myös Krimillä, joka oli uutisotsikoissa levyn ilmestyessä keväällä 2014.
Printtivioista kärsivä kuva näyttää paljon odotuksia tarkemmalta. Värit ovat haalistuneet, mutta ajan patinankin alta karamellisäyiset valinnat herättävät ihailua. Ääniraita soi loppujen lopuksi kohtuullisen tyylikkäästi, vaikkakin epätasaisesti. Elokuvan voi katsoa alkuperäisen 14 minuutin alkuohjelman kanssa, jolloin kahvimainokset ja S-filmin itsekehut luovat aikalaistunnelmaa. Levyn hienoin ekstra on iisalmelaisen taiteilija Petteri Tikkasen sarjakuvan muodossa tekemä Sampo-asiantuntija Timo Raidan haastattelu. Peräti 32-sivuinen lehti sisältää paljon Raidan keräämiä aulakortteja ja muuta Sampoon liittyvää materiaalia. Mukana on myös 36 min. dokumentit ja Nummisuutarit-elokuvan traileri. (PS)