Suomalaisemme Amerikoissa eli näyttelijä Irina Björklund ei päässyt mukaan julisteteksteihin, mutta jää varmasti monen mieleen.
Suomalaisemme Amerikoissa eli näyttelijä Irina Björklund ei päässyt mukaan julisteteksteihin, mutta jää varmasti monen mieleen. The American –elokuvan ensimmäinen kohtaus nimittäin alkaa poikkeuksellisella lähikuvalla Björklundin kasvoista, näyttää sivusta hänen sorjan vartalonsa ja päättyy sitten neljän minuutin kuluttua. Myös Samuli Vauramo tekee hyvän hyppäyksen Hollywood-tuotantoon. Sivuosat ovat harvinaisen hyvin hyödynnettyjä ja tärkeä osa tässä elokuvassa.
Valokuva- ja musiikkivideotaustainen ohjaaja Anton Corbjin säväytti jo Joy Division –elokuvallaan Control. Tyylikäs rikolliskuvaus The American osaa yllättää myös. Kohtuullisen suoraviivainen kerronta sujuu siinä missä angstinen amok.
Tarina lähtee liikkeelle kliseisestä tilanteesta, kun uraansa lopetteleva palkkamurhien erikoismies (George Clooney) pakenee vainoajiaan Castel de Monteen. Abruzzin karut maisemat uurtuvat miehen kasvoihin, kun hän joutuu tekemään vielä yhden keikan aseseppänä.
Corbijnin näkemyksen mukaan kaikilla miehellä on elämänsä naisia, jotka ovat usein samantyyppisiä. Björklundin siskosta hyvin menevä kaunotar (Vilante Placido) antaa mahdollisuuden päästä ulos helvetistä. Paratiisin porteille päädytään.
Nykyään näkee harvoin näin tiiviisti pakattua trilleriä. Eksistentialistiset viritykset luodaan miltei valtaosin hyvin punnittujen kuvien ja kuvakulmien avulla. Kaiken lisäksi Clooney tekee yhden parhaista rooleistaan.
BD:n laadukas kuva tarjoaa dramaattisen eron DVD:n tarkkuuteen. Erityisen hyvin tämän huomaa Castel del Monten ilmakuvista ja lähikuvissa Clooneyn ihikuokosista. Toimiva ääniraita. Ekstroissa kommenttiraita, 6 min. poistettuja kohtauksia ja 11 min. dokumentti. (PS)