Kantaaottava mustadraama kymmenvuotiaasta Hitler Jugend -pojasta, jonka mielikuvitusystävä on gruuvi Adolf Hitler ja nyt kotitalon seinän sisästä löytyy äidin piilottelema juutalaistyttö.
Kantaaottava mustadraama kymmenvuotiaasta Hitler Jugend -pojasta, jonka mielikuvitusystävä on gruuvi Adolf Hitler (ohjaaja itse) ja nyt kotitalon seinän sisästä löytyy äidin piilottelema juutalaistyttö.
Parhaan adaptaation Oscarilla palkittu elokuva näkee hauskuuden julmuudessa, mutta naurujen sijaan vaikuttaa kiinnostuneemmalta ottamaan kantaa vakaviin asioihin komedian tuomalla turvallisella alustalla. Häkellyttävän teräväkatseinen ja kieropuheinen elokuva on syystä herättänyt huomiota. Natsien esittäminen koomisina ja jopa osin sympaattisina hahmoina on aiheellisesti nostattanut silmäkulmia, mutta tässä farssilla tuntuu olevan suurempi päämäärä kuin naurattaminen.
Absurdeinkin havainto voidaan tässä heittää anteeksipyytelemättä ja täysin pokerilla — ja se höpsöinkin heitto tulee valurautaisen ankkurin kanssa. Dialogi ammentaa ajatuksella 2. maailmansodan ajankuvasta, mielikuvituskavereista ja jopa mielivaltaisen kärsimyksen vaikutuksesta psyykkeeseen. Keitos on outo, yllättävä ja alun totuttelun jälkeen myös kiehtova tutkielma. Kokonaisuuden pitäisi hajota sekkasortoiseksi ajatusten kakofoniaksi, mutta reseptissä on niin paljon gelatiinia, että kapustakin säikähtää kuunteluasentoon odottamaan viimeistä kaneettia.
Sodan lopun lähestyessä pikkupojista on kirjaimellisesti tullut paperisotilaita, vanhemmista aaveita ja arjesta satua, mutta samalla myös fanatismin rippeet ovat karisseet pois ja pokkuroinnin sijaan kädet haparoivat jotakin häviävän aitoa elämästä, ystävyydestä ja kenties myös selviytymisestä. Suuri yksittäinen neronleimaus ehkä puuttuu tarinasta, mutta sen sijaan tässä on kimara novellimaisia sattumuksia, jotka tuntuvat uskottavilta poskettomasta alusta huolimatta.
Mutta miksi tämä on kani? Miksi katsojan pitäisi olla kani? Laskeutuaksemme kanin koloon? Vai antaaksemme elokuvan vetää kani hatusta? Täytyy myöntää, että kaikki nonstop-sanomaliikenne ei vielä ensimmäisellä kerralla iskostunut tajuntaan, mutta elokuvan kunniaksi täytyy laskea, että sen voisi jopa katsoa uudelleen.
Elokuva perustuu Christine Leunensin kirjaan "Caging Skies".
Hyvä kuva virittää periodinäyttämön uskottavan vähäeleisesti ja jäsentyneesti. Hienojakoinen rakeisuus ja mustemainen HDR-väritoisto viimeistelevät kuvan, joka on ilmeeltään mukavan moderni ja läsnäoleva rikkomatta kuitenkaan toisaalta aikakauden herättämiä odotuksia. Jälki on elegantin filmimäistä ja kiitettävän erottelevaa tavalla, joka häilyy jossakin hyvän 2K:n ja 4K:n välimaastossa. 2K:na masteroitu kuva on ehkä yhtä paljon velkaa 3.4K-juurilleen kuin rauhalliselle kuvastyylilleen tarkan kuvan luomisessa, mutta vaikutelma on yhtä kaikki hallittu ja huoliteltu.
Tarkasti viritetty ääniraita pitää dialogin napakkana ja eleettömästi soljuvan musiikkiraidan puhtaana. Kokonaisuus on vähäeleinen, mutta tarkoituksenmukainen. Beatlesin saksaksi laulama ”I wanna hold your hand” asettaa näyttämön mainiosti tulevalle mehudietille.
Tekstitetyissä ekstroissa ohjaajan lupsakka, mutta toisinaan hiljainen kommenttiraita, jolle myös osa näyttelijöistä osallistuu puhelimen yli. Asiaa tässä on vähän, mutta pokkaa sitä enemmän. Boksin HD-levyllä lisäksi poistettuja kohtauksia, making of, mokia ja kaksi traileria. (IJ)