Kristuksen viimeisistä kiusauksista on filmatisoitu kaikenlaisia spektaakkeleita.
Kristuksen viimeisistä kiusauksista on filmatisoitu kaikenlaisia spektaakkeleita. Saksalaisen Dietrich Brüggemannin Stations of the Cross on tuore näkemys matkasta ristinpaikalle. Tarina tuo Kristuksen tähän aikaan, asettaa tilalle nuoren tytön ja sijoittaa, yhtälailla kuin Raamatun kertomuksissa, keskelle uskonnollista myllerrystä. Siinä missä ikuisissa tarinoissa Jeesus joutui taistelemaan uskonsa puolesta elämänmatkallaan kohti ristiä, on nuoren Marian taistelu lähinnä oman pään sisällä, vahvasti äitinsä ja uskonlahkonsa johdattamana. Rakkautta & Anarkiaa –festivaali esitteli tänä vuonna monta upeaa elokuvaa eri-ikäisistä, eri tavalla yksinäisistä naisista. Stations of the Cross oli niistä koskettavin.
Elokuva koostuu neljästätoista osuudesta, joista jokaisessa on selkeä yhtäläisyys Raamatun kertomuksiin. Jakaminen ei sinänsä olisi ollut pakollista, kenties ohjaaja halusi keventää raskassoutuisuutta pilkkomalla ja selkeyttämällä rakennetta. Pienet koomiset piirteet tuovat kaivattua kepeyttä. Osa kohtauksista olisi kaivannut tiivistystä. Kamera seisoo kussakin kohtauksessa lähes paikallaan, asetelma on staattinen, dialogi johtaa kuvia. Kuvat ovat jopa pelottavan arkisia, ahdistavan jokapäiväisiä.
Maria käy sisäistä painiaan uskovaisuuden peruskysymyksien äärellä. Hän puntaroi syntisyyttä, saaden kohdata tuomioita niin äidiltään kuin uskotulta seurakuntansa papiltakin. Syntiensä kanssa Maria on kuitenkin yksin. Teini-ikäisen tytön mieli on herkkä, ja sääntöjen noudattaminen sekä syntien ylilyövä välttäminen menevät äärimmäisyyksiin.
Anna ja Dietrich Brüggemannin elokuva on tärkeä äänennosto äärimmäisiin viedyn uskonnollisuuden vaikutuksesta ihmisyksilöön, etenkin tämän ollessa henkisesti herkässä iässä. Uskontuputuksen tapahtuessa itselle tärkeimpien ihmisten toimesta, vaikutus yllättää kohtalokkuudellaan. Elokuvan äitihahmo on vedetty puvustuksen myötä uskottavuuden rajoille, koko lähipiirissä pelkoa herättäväksi tyranniksi. Uhkakuvana elokuvan äitihahmo edustaa silti sitä, mitä ympäri maailman tänä terrorismin aikana eniten pelätään. (VA)