Fiilistelevän teatraalinen kuvaus korealaisesta maratoonarista, joka ajautuu yhdeltä taistelukentältä toiselle keskellä toisen maailmansodan kahinoita.
Fiilistelevän teatraalinen kuvaus korealaisesta maratoonarista, joka ajautuu yhdeltä taistelukentältä toiselle keskellä toisen maailmansodan kahinoita. Yang Kyoungjongin uskomattomaan tositarinaan pohjautuva elokuva vie miehen vieraan vallan armeijan orjaksi ei kerran vaan peräti kolme kertaa peräkkäin ensin Japanin, sitten Nevostoliiton ja lopulta Natsi-Saksan riveihin. Hengästyttävä taival kulkee Mantsurian tomuisilta kentiltä vankileirille Siperiaan ja itärintaman kautta Atlantin vallille sitkoa ja häkellyttävää tuuria vaativien vaiheiden kautta.
Komeasti toteutettu korealaiselokuva luo tunnelmaa budjettitietoisesti, mutta taistelukenttien, puvustuksen ja kaluston monimuotoisuus huomioiden lopputulos on kerrassaan huikea. Mongolian taistelukentän tankkikolonnat, tuulen pieksämä siperian vankileiri kahlejonoineen ja Normandian maihinnousun ryminät välittyvät kaikki vakuuttavasti. Myös näyttelijäsuoritukset välittyvät vetoavasti, vaikka draama ajoittain uhkuu ja puhkuu kuin iltapäiväsaippua.
Elokuva ottaa tositapahtumien käsittelyssään erikoisen paljon vapauksia vaikka poikkeuksellisessa tarinassa olisi luullut riittävän runsaasti aineksia totuudessa pysyttelevänkin elokuvan pitimiksi. Maraton-henkiseen kehyskertomukseen ei näytä löytyvän pohjaa tosielämästä ja monia vaiheita väritetään vähintään jälkiviisauden tuomalla kirkkaudella, jos ei suoranaisesti supersankaritasolle siirtyen. Kilpaveljeily, vuorenylitys ja raskauttavimmin sankarin kohtalo lopussa ovat kaikki elokuvantekijöiden ottamia vapauksia.
Erinomainen kuva säilyttää erotelukykynsä myös taistelukentän rytinöissä. Väritoistoa on sävytetty MSII-patinan suuntaan, mutta hallitusti. Miljööt, puvustus ja kameratyöskentely ovat kaikki ensiluokkaisia. Ekstraton. (IJ)