Hauskin elokuvakoira kautta aikojen ei ole Lassie, Rin-Tin-Tin tai Beethoven, vaan tietysti Gromit.
Hauskin elokuvakoira kautta aikojen ei ole Lassie, Rin-Tin-Tin tai Beethoven, vaan tietysti Gromit. Nick Parkin luoma mykkä vahaeläin lyö fiksuudellaan ja silmäpelillään laudalta monet elävätkin näyttelijät.
Wallacen ja Gromitin yhteiselo englantilaisen Aardman-studion kolmessa tv-lyhärissä ja nyt teatterielokuvassa Kanin kirous jättää epäselväksi vain sen, kumpi talossa on isäntä, ei sitä, kuka on kaksikon aivot.
Aikaisemmissa filmeissä Gromit-koiran lempifilosofin nimi ei ollut Platon vaan Pluto. Nyt Wallacen kirjahyllyssä tuttujen klassikkojen nimet vaikuttavat kovin juustomaisilta. Kanin kirouksen tekijät eivät ole onneksi unohtaneet yksityiskohtia maalatessaan nyt amerikkalaisbudjetin sallimalla leveämmällä pensselillä.
Wallace & Gromit: Kanin kirous esittelee parivaljakon tutuissa puuhissaan. Juusto maistuu Wallacelle ja neuletyöt Gromitille. Sankareistamme on tullut myös yksityisyrittäjiä. Heidän firmansa Anti-Pesto hävittää tuholaiset pihasta ja puutarhasta pehmeän inhimillisesti.
Kauhuelementtejä tarinaan tuo Wallacen älynväläys, jonka pitäisi ruotia epäsosiaalinen käytös pois kaneista ja tehdä niistä antivegetaristeja. Mutta Wallacen käsissä keksintö riistäytyy Frankensteinin mittoihin – ja kohta kylän kasvimaita terrorisoi jättisuuri jänöjussi.
Kanin kirous tuo Wallacen eteen myös uuden romanssin. Kartanonneito Tottingtonilla on hätä suurin, kun Wallace on lähellä. Tai päinvastoin. Ja kolmantena pyöränä ympärillä pyörii neidin omaisuutta metsästävä seikkailija Quatermaine pyssyineen ja koirineen.
Wallacessa ja Gromitissa riittää huumoria ja seikkailua isollekin kankaalle. Nyt leikitellään kauhutarinoiden kliseillä ja päästään pilailemaan samaan aikaan tekeillä olleen King Kongin kustannuksella. Loppuselvittely markkinoilla, kun Gromit painii lentopelissä Quatermainen rakkikoiran kanssa, sisältää monia pirteitä ideoita.
Mutta valitettavasti meno ei ole entisten tarinoiden veroinen. Kunnon vauhtiin päästään vain puuskittain, eivätkä uudet kommervenkit yllätä. Peruukkipäinen Quatermaine on laimea, sovinainen vastus Väärien housujen (1993) nerokkaan timanttiryöstäjäpingviinin rinnalla. Kani-imurikaan ei oikein keksintönä innosta sitä, joka on nähnyt Wallacen kauko-ohjattavat, mekaaniset housut.
Uuden tarinan lemmenkohde Tottington ei ole Wallacen tyyppiä, kun ökyrikasta perijää vertaa lankakaupan Gwendoleneen tarinassa Läheltä piti (1995). Jotain ennalta arvattavaa, kaavamaista on hiipinyt juonikuvioon. Enää ei fantasia lennä yhtä vapaana kuin koiran ja keksijän ensimmäisessa kohtaamisessa. Suuri huviretki (1989) käynnistyi Wallacen juustohulluudesta. Sen takia haettiin kuukin taivaalta.
Juha Mujeen suomalainen ääni vaikuttaa liian innokkaalta laiskansutjakalle Wallacelle. (HB)