Ranskalainen elokuvataide on piristynyt selvästi vuosikymmenten alavireisyyden jälkeen.
Ranskalainen elokuvataide on piristynyt selvästi vuosikymmenten alavireisyyden jälkeen. Tämä lienee vääjäämätöntä, sillä missään muualla populaarikulttuuri ei ole yhtä kokonaisvaltaisesti harrastettua kuin Ranskassa. Oli kyseessä sitten jazz, film noir tai sarjakuva, lajityypit hyödyntävät toisiaan.
Hyvä esimerkki on elokuva Gainsbourg. Pannaan sarjakuvataustainen ohjaaja asialle, häivytetään muusikko Serge Gainsbourgista tiedetyt triviat mahdollisimman vähiin ja luodaan yksi hienoimmista taiteilijakuvauksista kautta aikain.
Kulttuurin monitaiturin tausta selittää aika paljon hänen taidettaan, mutta lopulta musiikin perussyke ja sen nimenomainen sielu jää hieman pimentoon. Django Rheinhart, Juliette Greco ja reggaemiehet soljuvat tarinan mukana, mutta mistä muusikko omaan eetoksensa ammensi, se jää hieman epäselväksi. Antoisaa kulttuurinluotausta tämä kuitenkin edustaa. Koko kulttuurin kenttä otetaan käyttöön surrealismista animaatioon ja tietokoneohjattuihin hahmoihin.
Gainsbourgin vahvuus oli tausta ranskalaisena venäjänjuutalaisena, jonka isä ymmärsi musiikkia. Aikamoinen zakuska-pöytä saatiinkin, sillä muusikko korjasi satoa jazzin, chansonin, iskelmän, reggaen ja jopa rockin saroilla. Sodanaikainen sorto ja pelko johtivat herkkyystilaan.
Suoranaista rohkeutta edustaa se, että miehen suurin hitti, läähätyksellään pahennusta herättänyt ja mustan bluesmiehen kiertoilmaisut unohtava “Je t’aime…moi non plus” (1969) sivuutetaan yhtä nopeasti kuin romanssi Brigitte Bardotin kanssa. Miehen renttuilua ja sikailua maltetaan olla hyödyntämättä liikaa.
Keskitason kuva ja ääni jäävät ratkaisevasti BD:n tarkkuuden alle. Ekstroissa 35 min. dokumentti. (PS)