Eräänä aamuna Muumilaakso näyttää harmaalta.
Eräänä aamuna Muumilaakso näyttää harmaalta. Ruoho, pensaat ja kukat ovat kadottaneet värihehkun. Muumimaailmaa uhkaa taivaalla lentävä suuri punainen tulipallo. Muumipeikko kumppaneineen lähtee lautalla kohti tähtitornia, jotta selviää, kauanko Muumilaaksossa vielä on aikaa lopulliseen ilmastonmuutokseen.
Elokuvassa Muumi ja punainen pyrstötähti ei Pikku Myytä nähdä ollenkaan. Niinpä onkin paikallaan, että kansainvälisesti pikkumyymäisin Björk on suostunut teemalaulun tekijäksi ja esittäjäksi. ”Kun päämääränä on maailman pelastaminen, tarvitaan maitoa, kakkua ja lämmin vuode”, hän neuvoo Sjónin sanoin ja saattaa matkaan Muumilaakson pelastusretkikunnan. Komeetan uhatessa Muumipapalla on syytä ”painaa musta silinterihattu silmilleen”.
Björkin tähteyttä hyödynnetään niin, että teemalaulu kuullaan kahdesti, sekä alku- että lopputekstien aikana. Se on hyvä, sillä Benny Törnroosin tuttujen tunnuslallatusten hyräiltävyyteen Björk ei pyrikään. Musiikki on yhtä arvoituksellisen omaperäistä ja jännittävän sykkeistä kuin islantilaismuusikolta on totuttu odottamaan. Björk ei laske rimaa, kun on kyse lastenmusiikista. Kuulokertojen myötä sävelmä kasvaa mielessä. Mutta vaikka sanoitus myötäilee tapahtumia, tuntuu musiikki olevan hengeltään pikemmin Björkin tulkintaa Tove Janssonin klassikkobrändistä yleensä kuin juuri tästä kertomuksesta erityisesti.
Toinen iso tekijä uusimmassa Muumissa oli sen ensi-iltaversion kolmiulotteisuus, mitä vielä tässä versiossa jää tuonnemaksi. Kun 3D-televisiot yleistyvät, tämä on luultavasti ensimmäisten kotimaisten 3D-videoiden joukossa. Kolmiulotteisesta silauksestaan huolimatta Muumi-satu on kierrätetty vanhasta materiaalista. Maineikas animaatiostudio Semafor teki Puolassa 1980-luvun vaihteessa Muumeista tv-sarjan.
Tove Janssonilla on suuren suhteellistajan taito. Lähtien liikkeelle pienimmästä hän osaa syleillä maailmaa – ja tässä tapauksessa koko universumia. Muumilaakson väestä löydämme kaikki ihmisluonteet ja käyttäytymistavat. Muumien vastoinkäymisistä saamme luovia ratkaisuehdotuksia tosielämänkin ongelmiin. Aidon tarinankertojan otteessa filosofisuus ei paista päälle liimattuna, vaan hahmojen ja tilanteiden hetkestä syntyvänä viisautena.
Elokuvaversio tavoittaa oivan tasapainon elämänkokemuksen välittämisen ja seikkailutoiminnan kesken. Muumien matkakertomus ei juutu hetkeksikään paikoilleen. Se ottaa pienen ja isommankin katsojan ystävällisessä käsikoukussaan turvalliseen seikkailuun.
Muumi-elokuva on virvoittava suvanto hektisyydessään puuduttavan kesäfilmitarjonnan keskellä. Sitä voi suositella etenkin pienimmille, mutta myös niille aikuisille, joiden kesäinen pinta uhkaa jo nyt peittyä kaukaista syksyä ennakoivaan harmaaseen kuoreen. (HB)
Laadukas ja tarkka kuva toistaa hahmojen villaisen nukan Koska kolmiulotteisuutta ei nyt tarjota, DVD-version ääniraidat nousevat etualalle. Oli erinomainen idea valita englanninkielisen version ääniksi ruotsalaisia ja tanskalaisia niminäyttelijöitä (Stellan Skarsgård. Alexander Skarsgård, Peter Stormare, Mads Mikkelsen, Max von Sydow). Suomestahan ei yhtään todellista emigranttitaustaista Hollywood-tähteä ei ole koskaan löytynytkään. Ruotsinkielineb versio sointuu korvaan parhaiten, sillä Jasper Pääkkösen työ pilaa Muumi-peikon roolin kokonaan, Jos mieleen tulee Matti Nykänen, ei Tove Janssonin hienovaraista filosofiaa juuri saa toimimaan. Ekstroissa Björkin musiikkivideo ja 14 min. ulkomaisten ääninäyttelijköiden haastatteluja. Jälkimmäinen osio on tavallista mielenkiintoisempia, koska skandinaavistaustaisilla näyttelijöillä on lapsuudenkokemuksia eisttämistään hahmoista. (PS).