Täytynee odottaa tulevaa pidennettyä versiota, ennen kuin isken tämän täysin maan rakoon.
Täytynee odottaa tulevaa pidennettyä versiota, ennen kuin isken tämän täysin maan rakoon. Jo Hobitin ensimmäinen osa hyötyi ihmeen paljon muutamasta ylimääräisestä minuutista, jotka toivat hieman hengähdysaikaa mahdottoman paahtamisen väliin. Toisin sanoen toivottavasti saamme lisää keskustelua toiminnan sijaan. Hobitin toisen osan perusteella voin sanoa myös sen, että lisäminuutit vähentävät romantiikan osuutta kokonaisuudessa ainakin suhteellisesti.
Tolkienin tavalle käsitellä naisia pökkelömäisesti naurettiin aikoinaan paljonkin. Syynä oli katolilainen kotikasvatus, mutta myös se, että hän kirjoitti tarinansa alun perin omille lapsilleen. Näille on vanhempien sukupuoliaiheinen tarinointi edelleen liiallista informaatiota. Sormusten herran elokuvaversioissa ohjaaja Peter Jackson osasi kohdata tämän vivahteen asiallisesti. Hobitti 2 puolestaan yltyy suoranaisiin imelyyksiin, kun mukaan on pitänyt ympätä vastenmielinen naispuolinen metsähaltija Tauriel (Evangeline Lilly). Onnekseni en katsonut koskaan Lost-sarjaa, jossa hän esiintyi.
Kyse on toki Fran Wlashin ja Philippa Boyensin lapsellisista, onneksi tältä osin epätasaisista kirjailuista, mutta painoarvoa on myös näyttelijän ammattitaidolla. Aiemmin nähdyt, Cate Blanchett (Galadriel) ja Sormusten herrassa kunnostautunut Miranda Otto (Eowyn), tekivät aivan eritason suoritukset.
Näyttelijöiden välinen epätasapaino on Hobitti-sarjan suurin epäkohta. Eläväisten ja ihmeen hyvin profiloituvan kääpiotusinan vastapainoksi joukon tärkein hahmo, Thorin, jää Richard Armitagen persoonattomuuden takia suurimmaksi epäonnistumiseksi. Hänen pitäisi sentään olla turmeltuvan sielun symboli eikä mikään puupökkelö. Martin Freeman on tapansa mukaan erinomainen Bilbo, mutta hän jää jotenkin katveeseen tässä osassa. Tolkienin trilogiassa ja debyytissä legendamaisia piirteitä saanut Balin (Ken Stott) puolestaan vastaa mehukkaimmista henkilökuvauksista.
Ensimmäiset puolitoista tuntia tuntuvat pettymyksen sävyisiltä, mutta lopussa parannetaan selvästi. Kirjan tärkeimmät sivukohtaukset menevät kehnonpuoleisesti. Beornin karhuhahmo sivuutetaan kuin ohimennen. On ymmärrettävää, että kirjan jännittävimpiin kohtauksiin kuuluva Synkmetsän hämähäkkien hyökkäys on aikamoista toiminnallista pakkopullaa. Hämähäkkejä on jo nähty niin paljon aiemmin.
Sitä vastoin vaativin osa eli Smaugin riehuminen toteutetaan erinomaisesti. Myös Gandalfin katoaminen Dol Guldurin noitakuninkaan pakeille nostaa kokonaisuutta paljonkin. Se on myös täysin hyväksyttävä lisäys romaaniin, sillä Tolkienin myöhemmissä teksteissä selvitettiin aika paljon mitä etelämpänä tapahtui, vaikka alkuperäisessä romaanissa siihen vain viitattiin. Nälkä ei siis lähtenyt, vaan ruokahalu kasvaa. On hyvin mielenkiintoista odottaa ajankohtaa, jolloin Hobitti-trilogian voi joskus arvioida kokonaisuutena.
Laadukas kuva ja ääniraita tuntuvat hieman rutiininomaisilta. Kuvan ihastelua vähentää loppujen lopuksi aika tökerösti toteutettujen tietokoneanimointien erottuminen oikeasta näyttämötaiteilusta. Kahdella levyllä. Ekstroihin on tallennettu 170 min. dokumentit, kuuden minuutin musiikkivideo, kaksi traileria, kolme erikoistraileria ja tiiseri. (PS)