Yli 10 700 arvostelua
Uusia arvosteluita tuon tuosta.
Kaikki parhaat.
Kino

Kohtaamisia

Tekniset tiedot

Formaatti: Kino
 
Vuosi: 2010Kesto: 86 minuuttia
Julkaisija: Nordisk Film 
  
 
Ikäraja:
(7)
Kielletty alle 7-vuotiailta. Täysi-ikäisen seurassa elokuvan saa esittää enintään kaksi vuotta nuoremmalle.
VET: 62017  

© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu. Arvostelun yhteydessä esitettyjen kuvien oikeudet kuuluvat julkaisijalle (Nordisk Film) ellei toisin mainita.

Elokuva

Saa­ra Can­tel­lin oh­jaa­mas­ta ja kä­si­kir­joit­ta­mas­ta elo­ku­vas­ta pi­ti tul­la ly­hy­te­lo­ku­va.

Saa­ra Can­tel­lin oh­jaa­mas­ta ja kä­si­kir­joit­ta­mas­ta elo­ku­vas­ta pi­ti tul­la ly­hy­te­lo­ku­va. On­nek­si ai­het­ta ke­hi­tel­tiin eteenpäin. Koh­taa­mi­sia on per­soo­nal­li­suu­des­saan vuo­den kiin­nos­ta­vim­pia ko­ti­mai­sia.
Ku­ten Jar­mo Lam­pe­lan an­sio­kas epi­so­die­lo­ku­va Jo­ki (2001), myös Koh­taa­mi­sia seu­raa puo­len tu­si­nan hen­kilön ris­tey­ty­viä pol­ku­ja. Kau­pun­ki­ta­ri­nat on­nis­tu­vat kos­ket­ta­maan kat­so­jaa in­hi­mil­li­sellä kir­jol­laan ja ar­ki­sis­ta ti­lan­teis­ta ra­ken­tu­vil­la ke­hi­tys­kaa­ril­la. Teok­sen eri­koi­suu­te­na ovat pitkät, kes­key­tymättömät otok­set, jot­ka vaa­ti­vat pal­jon niin ka­me­ra­tek­nii­kal­ta kuin näyt­te­lijöiltä, jois­ta puo­let on amatöö­rejä.
Epä­ta­val­li­nen ja ris­kial­tis me­to­di tuo elo­ku­vaan to­dis­tus­voi­mais­ta tuo­reut­ta. Tyy­li ei missään vai­hees­sa pie­ne­ne te­ho­kei­nok­si tai eri­koi­suu­den­ta­voit­te­luk­si. Ma­ri­ta Häll­for­sin herkkä­vais­toi­ses­sa ku­vauk­ses­sa Can­tel­lin oh­jat­ta­vat ovat hyvässä huo­mas­sa. Pal­jas­ta­vas­sa ti­las­sa hen­kilöt saa­vat elää ja hen­gittää kat­so­jan sil­mien al­la. Koh­taa­mi­sia on te­ko­ta­val­taan erään­lai­nen vas­tae­lo­ku­va Ol­li Saa­re­lan hek­ti­ses­ti het­kessä ja ai­ka­ta­sois­sa eteen ja taak­se leik­kaa­val­le Har­junpääl­le.
Ikään­ty­mi­nen ja sai­raus, tur­va­ton lap­suus, avio­lii­ton on­gel­mat ja syrjä­hy­pyt, en­nak­ko­luu­lot ja vie­rau­den koh­taa­mi­nen ovat elämän­myön­teis­ten kau­pun­ki­ta­ri­noi­den va­ka­via ai­hei­ta. Ka­me­ra tart­tuu hah­moi­hin yhtä in­ten­sii­vi­ses­ti kuin Jan­ne Kuu­sen elo­ku­vas­sa Kuk­kia & si­don­taa (2004), jos­sa imp­ro­vi­sa­to­ri­nen ote myös oli valt­tia.
Koh­taa­mi­sia on näyt­te­le­mi­sen voit­to. Van­han suo­mi­fil­min tum­ma täh­ti An­ne­li Sau­li on nyt vah­vas­ti läsnä ole­va, lap­sen­lap­ses­taan huo­leh­ti­va kau­nis van­hus. Yhtä ek­soot­ti­sen Jen­ni Ba­ner­jeen to­del­li­set tai­dot tu­le­vat en­simmäistä ker­taa esil­le nuo­re­na, rank­ka­na yk­sin­huol­ta­ja­na ja se­kakäyttäjänä. Sam­po Sar­ko­la le­vot­to­man poi­kaystävän roo­lis­sa har­joit­te­lee jo pi­meää puol­taan, jo­ka näh­tiin uu­dem­mas­sa Har­junpäässä. Ma­ri Ne­no­nen hur­maa lämmöllään vä­li­ti­las­sa elävänä ”­toi­se­na nai­se­na”, jon­ka näkö­kul­ma yhtäk­kiä laa­je­nee.
Can­tell osoit­taa kyn­tensä myös ko­ke­mat­to­mam­pien hen­kilöoh­jauk­ses­sa. Sai­raa­lan maa­han­muut­ta­ja­työn­te­kijöinä Ma­ryan Guu­leed ja Kol­mes­sa vii­saas­sa mie­hessä (2008) näh­ty Ele­na Spi­ri­na ovat vas­toinkäy­mi­sissä sit­keitä sin­nit­te­lijöitä. Pitkät otok­set ovat yhtä sää­limättö­miä lap­sinäyt­te­lijöil­le, mut­ta Tii­tus Ran­ta­la te­kee muis­tet­ta­van mie­hen työn rap­pukäytävään unoh­det­tu­na poi­ka­se­na.
Kok­ko­las­sa­kin vai­kut­ta­nut jazzsä­veltäjä ja or­kes­te­rin­joh­ta­ja Sid Hil­le on teh­nyt on­nis­tu­neen fil­mi­mu­sii­kin. Oli­si ih­me, jol­lei Hil­leä no­tee­rat­tai­si tu­le­vis­sa Jus­si-pal­kin­toeh­dok­kuuk­sis­sa.
Can­tel­lin las­te­ne­lo­ku­van Un­nan & Nuu­kin (2006) ta­voin Koh­taa­mi­sia on kau­nis­ta kat­sel­ta­vaa. Vain pai­koin vi­suaa­li­nen ko­ris­teel­li­suus yl­tyy häi­rit­seväk­si. Enimmäk­seen Can­tell selättää kek­se­liäi­syy­dellään bud­je­tin puut­teet.
An­ne­li Sau­lin lop­pukä­ve­ly sai­raa­lan käytävällä on tur­han pitkä il­mai­su­voi­maan­sa näh­den. Tär­keäk­si nos­tet­tu ja kä­siä vaih­ta­va su­ku­ko­ru vai­kut­taa ai­to­jen ih­mis­ten kes­kellä rih­ka­mal­ta. Ou­to hätä­rat­kai­su rik­koo eh­jyyttä, mut­ta ei tal­tu­ta ko­ko­nai­suu­den po­si­tii­vis­ta vi­rettä. (HB)
24/12/2010

Etsitkö tärppejä?

Jos pidät tästä elokuvasta saatat myös olla kiinnostunut näistä. Lisää samojen tekijöiden elokuvia löydät klikkaamalla tekijän nimeä edellä.
© Heinäpään Viestintä Oy ja MetaVisual Oy. Tämän arvostelun ja mediatiedostojen kopiointi on kielletty. Linkitys tälle sivulle on sallittu.
Toteutus:MetaVisual CMSSuunnittelu:MetaVisual OyMobiiliversioNormaaliversioKirjaudu sisään© 2000 - 2024 Heinäpään Viestintä Oy, MetaVisual Oy